artikel

Geen innovatie in bouw zonder vrouw

bouwbreed Premium

Geen innovatie in bouw zonder vrouw

Nederlandse bouwbedrijven denken eindelijk de oplossing te hebben gevonden voor de crisis in hun sector. Op Nu.nl vertelden ze onlangs opgetogen over de innovatieve producten en nieuwe verdienmodellen waaraan de branche werkt.

BAM ziet de toekomst in een catalogus met prefab woningen waaruit klanten hun droomhuis kunnen samenstellen. Heijmans gelooft in slimme snelwegen en 3D-geprinte huizen. Ballast Nedam werkt aan gebouwen die meer energie produceren dan dat ze consumeren.

Traditionele cultuur

Helaas zullen geen van deze innovaties – hoe fascinerend ook – de sector echt uit de crisis helpen. Daarvoor is bovenal een cultuuromslag vereist. De bedrijfscultuur in de bouw is, op zijn zachtst gezegd, nogal traditioneel. Directies worden gedomineerd door 55-plussers die in eigen huis carrière hebben gemaakt. Topmanagers van buiten, zoals in andere sectoren gebruikelijk, zie je nauwelijks. Ten slotte is de bouw nog altijd een hopeloos mannenbolwerk. Wie ‘vrouw in de bouw’ intikt op Google stuit op foto’s van dames in bikini.

Deze conservatieve, homogene, mannelijke cultuur vormt de grootste rem op innovatie in de bouw. Een stapel wetenschappelijk onderzoek toont aan dat teams met meer diversiteit wat betreft sekse, leeftijd en etniciteit tot betere resultaten komen in een korter tijdsbestek. Met meer vrouwen aan boord wordt er doorgaans beter samengewerkt en beter gecommuniceerd. Nieuwelingen stellen met hun frisse blik vaak de interessantste vragen, net als medewerkers met een afwijkende culturele achtergrond. Geen wonder dat ‘s werelds meest innovatieve ondernemingen er alles aan doen om diversiteit in hun gelederen te stimuleren.

Diversiteit

De oplossing voor de crisis in de Nederlandse bouw ligt dus niet in allerlei high-tech oplossingen, maar in een personeelsbeleid gericht op diversiteit. In plaats van dromen over het potentieel van 3D-printers en modulair bouwen, kan zo’n modern, divers personeelsbeleid ervoor zorgen dat de sector meer open-minded wordt, beter aansluit bij de buitenwereld en daardoor efficiënter en vernieuwender gaat presteren. Kijk, aan zulke innovatie heeft de klant tenminste wat.

Jules The, innovatie-expert bij advies- en projectmanagementbureau Dutch

Reageren? Dat kan via redactie@cobouw.nl of op Twitter via @CobouwNL

Reageer op dit artikel