artikel

De schuld van Steve Jobs

bouwbreed Premium

De schuld van Steve Jobs

‘Het is allemaal de schuld van Steve Jobs’. Dat is de algemene visie op de trend naar almaar groter. Want de Westerse glasindustrie dacht tien jaar geleden bij 6 meter hoog dat de maximum haalbare afmetingen in glaspanelen wel waren bereikt, maar de voormalige eigenaar van Apple liet het er niet bij zitten. Hij wilde een winkel als een glazen snoepdoos en die zou er komen.

Toen de Westerse fabrikanten hem geen 10 meter hoogte konden leveren, week hij uit naar China, waar men draaide wat hij vroeg. Weliswaar zonder garanties, maar toch. Sindsdien is het productarsenaal gegroeid naar 14 meter, terwijl 20 al wordt genoemd. Dat vraagt niet alleen aanpassingen in de floatglass-straten, maar ook bij de fabricage van de dubbel en tripple glaspanelen, ovens voor keramische prints en de verwerkende industrie.

14 meter, zijn op dit moment de grootste leverbare tripple isolatieglas- en keramisch bedrukte glaspanelen in het westen. Leverancier is Sedak, dat al eerder Apple Stores van hun glas voorzag. Op de vraag hoeveel mensen een glaspaneel van 14 meter hoog bestellen, wordt wat zenuwachtig gelachen, maar in het cirkelvormige gebouw van de Apple Campus 2 wordt ruim 30.000 vierkante meter gebogen glas toegepast, waarvan een deel, in de entree, 14 meter hoog en dubbelgekromd. En 8 meter is geen uitzonderlijke opdracht.

Een ander interessant geval van ‘grootst’ komt van het Oostenrijkse bedrijf Glas Marte, dat werkt aan een drielaags zelfdragend gevelpaneel van 12 meter hoog. De buitenbladen worden bevestigd op bolle afstandhouders, wat het geheel stabiliteit moet verlenen.

  

Een prototype van 5 meter hoog was te zien op Glasstec. De buitenbladen waren hier vervaardigd van 6 millimeter dik gehard glas. Uiteraard moeten voor grotere hoogtes ook grotere diktes worden genomen.

Transport

Die grote en steeds zwaardere glaspanelen moeten natuurlijk ook worden vervoerd. Een specialist op dit gebied is Van Huët, een Nederlands bedrijf met dochterfilialen in België, Duitsland, Polen en Tsjechië. De transporteur plaatste op Glasstec 2012 een order voor tweehonderd trucks die 23 procent meer glas kunnen vervoeren terwijl het totaalgewicht onder de 40 ton blijft (het maximum in de meeste Europese landen). De Meierling-binnenladers zijn slim geconstrueerd met lichtere materialen (waaronder aluminium).

Cobouw wil bouwers een weg helpen vinden in de veelheid aan informatie die ons tegenwoordig overspoelt. Daarom publiceren wij een aantal keer per jaar een trend. We beginnen met materiaalsoorten, maar gaan ook producten, materieel, of andere categorieën ordenen. Deze eerste artikelreeks bestaat uit vijf stukken over glas. De andere vier zijn te vinden via deze links:

Reageer op dit artikel