artikel

Blog: Dagelijks 1,5 miljoen euro bouwomzet op Schiphol

bouwbreed Premium

Blog: Dagelijks 1,5 miljoen euro bouwomzet op Schiphol

Om op veiligheid gecontroleerde en ongecontroleerde passagiers te scheiden, bouwt Schiphol bovenop de E-, F- en G-pier een compleet nieuwe verdieping. Cobouw-verslaggever Ingrid Koenen nam een kijkje achter de bouwhekken en maakte een fotoverslag van de grootscheepse verbouwing. Binnen acht maanden wordt de eerste fase van het Masterplan uitgevoerd en geeft de luchthaven dagelijks 1,5 miljoen euro uit aan de uitbreiding.

De vijf nieuwe ‘veiligheidszones’ zijn het uitgangspunt geweest voor de ingrijpende verbouwing, waarvan de eerste deze week in gebruik is genomen.

Schiphol is met een investeringsbudget van een half miljard euro per jaar een belangrijke opdrachtgever, maar heeft wel specifieke eisen. “Wie hier aan de slag wil, moet soepel kunnen omgaan met wijzigingen en begrijpen wat onze wensen zijn. We willen als luchthaven groeien, dus zullen we ook constant blijven bouwen”, licht CEO Jos Nijhuis van de luchthaven toe.

Bouwen op het terrein van Schiphol is wel een aparte tak van sport. De passagiers en vliegtuigen gaan altijd voor, dus kunnen mobiele bouwkranen worden ingeklapt als de verkeersleiding daar om vraagt en is bouwmateriaal op de ‘platforms’ uit den boze. Dagelijks lopen er zo’n 300 bouwvakkers van Stukton, Hegeman Plus, Ballast Nedam, VolkerWessels, BAM en Koone rond bij de verschillende deelprojecten, die in verschillende bouwstadia verkeren.

 

Staal en beton domineren bij de grootscheepse uitbreiding van luchthaven Schiphol. Hier zijn bouwvakkers bezig met het stalen frame op het nieuwe dak.

Net achter de vleugel van het KLM-toestel is de bouw van een nieuwe ‘gatehouse’ te zien, de plek waar vliegtuigen aan het platform worden gekoppeld.

 

Op de E-, F- en G-pier zit al bijna overal een extra verdieping. De zijkanten zijn hier nog open.

 

Bouwkranen mogen wel, maar zijn aan strikte regels gebonden op Schiphol.

 

Een deel is al wind- en waterdicht. De nieuwe gevel staat enigszins schuin zodat het glas niet hinderlijk weerkaatst voor de vliegtuigen en het licht optimaal binnenvalt.

Lees ook het interview met de CEO van Schiphol Jos Nijhuis en het interview met de projectleider van de uitbreiding van Schiphol

 

Ingrid Koenen, journalist Cobouw 

Reageer op dit artikel