artikel

Blog: ‘Aannemers zijn boeven’ en andere Google-waarheden

bouwbreed

Blog: ‘Aannemers zijn boeven’ en andere Google-waarheden

Heeft u de naam van uw bedrijf wel eens opgezocht op Google? En beviel het wat u zag? Ik hoop het maar, want de bouw staat er bij de zoekgigant niet altijd even goed op. Over ‘aannemers zijn boeven’ en andere waarheden volgens Google.

De informatie die Google over een bedrijf kan vinden wordt steeds belangrijker. De veelgebruikte zoekmachine bepaalt nu eenmaal voor een groot deel de online reputatie van een onderneming. Het is daarom niet gek om te weten hoe de eerste pagina met zoekresultaten eruitziet en wat de website ‘aanvult’ als iemand uw bedrijfsnaam intypt.

Google wil het zoeken graag zo gemakkelijk mogelijk maken. De zoekmachine vult daarom automatisch zoekwoorden van een gebruiker aan met relevante zoekopdrachten. Deze aanvullingen worden automatisch gegenereerd op basis van je geschiedenis, de zoekopdrachten van andere mensen en de inhoud van websites. ‘Aannemers zijn boeven’ en ‘Architecten zijn dromers’ zijn hiervan nog redelijk onschuldige voorbeelden. Er zijn echter ook bedrijven in de bouw – ik zal geen namen noemen – waar Google meteen woorden als “failliet” of “fraude” achter plakt. Ook is er een groot bouwbedrijf waarvan Google de naam aanvult met “is een tikkende tijdbom”. Daar zou ik als ondernemer toch even achteraan gaan.

   

Andere bedrijven hebben een wat minder aantrekkelijke ‘eerste pagina’ van Google. Er staan bijvoorbeeld links naar forums of beoordelingssites, waar klanten klagen over de geleverde prestaties. “Ze beloven van alles, maar doen het niet. XXX heeft zijn mensen niet onder controle. De medewerkers doen maar wat.” Ook zijn er architecten wier gebouwen als “leluk” worden beoordeeld, toeleveranciers die “voor veel geld rotzooi” schijnen te leveren en installateurs die als “prutsers” worden weggezet.

Wie een middagje ronddwaalt op Google zal zien dat het internet voor veel bedrijven in de bouw nog onontgonnen terrein is. Ja, de grote bouwers hebben mooie websites, bloggen zich een slag in de rondte en zijn actief op Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, Google+ en (soms) Tumblr. De kleinere bedrijven blijven achter. Zo ben ik bedrijven tegen gekomen die hun website sinds 2003 (!) niet meer hebben aangepast. Nee, geen namen. Ga zelf maar zoeken op de Waybackmachine.

Natuurlijk zijn er ook genoeg bedrijven die juist schitteren op internet. Misschien uw bedrijf ook wel. Ik zou het hoe dan ook even checken. Doen potentiële klanten en opdrachtgevers ook.  

Martjan Kuit, redacteur Economie bij Cobouw 

Reageer onder deze blog of via Twitter op @MartjanKuit of @CobouwNL.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels