artikel

Aanbestedingen gebruiken

bouwbreed Premium

Aanbestedingen gebruiken

Hoewel de aanbestedingsmarkt vele miljarden bedraagt en opdrachten altijd welkom zijn, heeft het aanbesteden nog een ander commercieel interessant aspect: de marktinformatie die erdoor boven water komt. Wie besteedt wat en wanneer aan, welke contactpersonen zijn aan de organisatie gekoppeld, welke vorm van aanbesteding en contract worden ingezet, wanneer houden contracten op etc.

Allemaal informatie uit de individuele aanbestedingen die commercieel goud waard is. Informatie die het mogelijk maakt om een heel concreet commercieel plan te maken als het om de omzet via aanbestedingen gaat. Hoewel er tijdens een aanbesteding geen contact mag zijn, is er buiten de aanbesteding om uiteraard geen barrière om eens kennis te maken. Iedere zichzelf respecterende inkoper wil graag weten wat er allemaal op de markt is.

En aanbestedingen komen nooit uit de lucht vallen. Als het wel zo voelt, heeft u relatie- of informatietechnisch iets goed te maken. Zelfs als er geen relatie met een aanbestedende dienst is, kun je via de oude aankondigingen in kaart brengen wanneer een opdracht mogelijkerwijs weer op de markt komt.

Breng daarom met enige regelmaat je hele potentieel eens in kaart. Welke opdrachten en opdrachtgevers waren er het afgelopen jaar voor jullie interessant, hoeveel omzet was daar mee gemoeid en wat zou de absolute top 10 aan opdrachten zijn geweest? Zet dat vervolgens af tegen de behaalde resultaten. Hoeveel van die top 10 is ook daadwerkelijk binnen?

Wanneer uw organisatie zelf niet inschrijft, geven de gunningen weer inzicht in partijen die binnenkort om capaciteit verlegen zitten.

En voor iedereen geldt dat de gunningen de concurrentie goed in kaart brengen. Kortom: neem meer de regie en gebruik alle openbare gegevens om een gedegen aanvalsplan te maken.

Jessica van der Burg, inschrijfexpert bij Tenderwise

Reageer op dit artikel