artikel

De vent bepaalt de tent

bouwbreed

De vent bepaalt de tent

Zachte vaardigheden, harde kennis. Bevlogen leiderschap. Teams van gelijke samenstelling. Baas van de oude wereld en leider in de nieuwe wereld. Enkele eigenschappen en definities ter typering van leiderschap.

Er zijn boeken vol theorieën hoe je een leider middels onderzoek herkent en hoe je er een wordt. Herkent u dat, dat u middels een persoonlijke snelle scan echter de einduitslag al hebt gemaakt? Het is de binnenkomst, de handdruk, de presentatie, de oogopslag en het gesprek met de leider.

Een inspirerend leider geeft hoop, opereert in dienst van het bedrijf, leeft zich in en beschikt over een dosis humor en zelfspot. De bevlogen leider richt zich op de toekomst. Het blijft namelijk niet zoals het gisteren was of vandaag is. Morgen wordt het anders en daarop wordt geanticipeerd. Natuurlijk heeft de leider kennis van het vak en heeft ook zijn of haar eigenaardigheden, die je af en toevervloekt, maar mist als ze ontbreken. Je kunt niet overal goed in zijn, dan moet je als leider het vermogen hebben om de juiste mensen om je heen te verzamelen. Erkennen waar je minder in bent en dat aan anderen toevertrouwen.

De succesvolle ondernemer als leider is een aparte alinea waard. Bevlogen en dag en nacht met het bedrijf bezig. De bewuste ondernemer heeft een hoge mate van verantwoordelijkheid, naar de medewerkers, de leveranciers en de maatschappelijke omgeving. Deze leider verhoogt bijvoorbeeld de eigen betalingscondities niet naar 120 dagen, dat is geen goed maatschappelijk ondernemerschap naar leveranciers en onderaannemers. De klant is namelijk niet alleen de opdrachtgever, maar de hele keten en de omgeving waarin men onderneemt. De ondernemende leider heeft kennis, maar is ook eigenwijs en vaak uniek, niet te typeren. Hoe dan ook, hij is de karaktervolle vertegenwoordiging van het bedrijf.

Bevlogen leiderschap is net als bewust ondernemerschap niet te vangen in theorieën. Kent u de charismatische leider in uw directe omgeving? Ik moet eerlijk bekennen dat er bedrijven binnen onze branche zijn waarvan bij mij geen gezicht of naam van de leider te binnen schiet. 2014 wordt het jaar van de charismatische boegbeelden. Ik vind het een ranglijstje waard aan het eind van dit jaar. Doet u mee? Niet op zoek naar ‘The Voice’, maar naar ‘The Face’.

Karin Rog, Commercie & Communicatie bij TWW

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels