artikel

Wordt de markt weer booming?

bouwbreed Premium

Wordt de markt weer booming?

Stijgende huizenprijzen. Stijgende verkoopcijfers. In Amsterdam wordt weer overschreven. Ook elders in het land kopen flink meer toekomstige bewoners een nieuwbouwhuis, ervaren wij. Het is overduidelijk dat de woningmarkt weer aantrekt. Hartstikke goed nieuws dus en tijd om weer flinke aantallen ‘hutten uit de grond te stampen’?

We hebben ons lesje de afgelopen jaren vast wel geleerd. Toch heb ik de laatste tijd te veel gehoord dat het weer als vanouds wordt. En te vaak de opluchting gezien dat we straks niet zoveel moeite meer hoeven te doen om voor een paar huizen te verkopen. We kunnen weer grote aantallen ontwikkelen, co-creatie hoeft niet meer en toekomstige bewoners intensief betrekken bij het ontwikkelproces was alleen nodig in de crisis.

Help! Zijn we in de bouw- en vastgoedbranche echt zo beschamend dom en minachtend naar onze klanten? De prop die zich heeft opgebouwd in de markt komt los, consumenten ‘halen hun behoeften in’ waardoor de vraag naar nieuwbouwhuizen flink aantrekt. Ja, dat biedt ontwikkelaars en bouwers inderdaad de mogelijkheid om weer op kwantiteit te sturen. Wat op korte termijn vast goede resultaten oplevert.

Maar nee, het wordt niet meer zoals het was. Veel ontwikkelingen duiden op structurele veranderingen waarvoor nieuwe businessmodellen nodig zijn. De demografie liegt niet en kwaliteit en kracht, daar draait het in de toekomst om. Toekomstige bewoners hebben de macht, wij zorgen voor verbeelding, verleiding en identiteit.

Als de prop uit de markt is, ben je met focus op kwantiteit niet klaar voor de toekomst. Los van de vraag of het niet onze plicht is om de behoefte van klanten te achterhalen en hen te betrekken bij de ontwikkeling van het huis waar ze veel geld voor betalen, levert inspelen op latente behoeften op termijn ook de beste resultaten op. En zeker niet onbelangrijk: het is veel leuker werken!

Al wordt het niet hetzelfde als voor de crisis, er is veel te doen: nieuwe ontwikkelingen, innovaties, transformeren, communities, co-creatie als structureel businessmodel… Hoe booming is dat?!

Yvonne van Mierlo, directeur Blauwhoed Studio

Reageer op dit artikel