artikel

Ieder zijn vak

bouwbreed Premium

Ieder zijn vak

Best value aanbestedingen zijn nog steeds in opkomst, en alle overige aanbestedingen laten zich steeds vaker door dit inkoopprincipe inspireren. Open vragen dienen bijvoorbeeld vaak in een zeer compacte vorm beantwoord te worden. En dat is prima, want het forceert je als inschrijver om je op de hoofdzaken te focussen.

Voorwaarde is wel dat je het schrijven een beetje onder de knie hebt. Want hoewel sommige inkoopspecialisten het nut van tekstschrijvers niet inzien – zoals bijvoorbeeld Verheul, Rydell en Santema in hun overigens verder zeer aan te raden boek Prestatieverkoop– is overtuigend communiceren een heus vak. Een ambacht zou je kunnen zeggen.

Juist bij prestatieverkoop, waar het om intrinsieke waarde gaat in plaats van om sec marketingpraatjes, is het noodzaak om over de kern na te denken en deze goed te verwoorden. Een tekstschrijver en zeker een gespecialiseerde, helpt je om de inhoud aan te sterken en vertaalt dit vervolgens naar de juiste woorden op papier. Net als bij het solliciteren is het namelijk niet altijd degene met het technisch-inhoudelijk beste cv die de baan krijgt. Ook de match met de werkgever en de overtuiging van je verhaal hebben zo hun invloed.

Overtuigen doe je vooral met de inhoud, maar ook met de manier waarop je die inhoud op papier zet. Als het niet echt overkomt, loop je de o zo belangrijke punten alsnog mis. Een beperkte lengte van de tekst maakt het vinden van de juiste inhoud, toon en woorden alleen nog maar moeilijker. Een specialist draait zijn hand daar niet voor om.

Natuurlijk hoeft het geen avonturenroman te worden, maar tekst die de inhoud en de afzender een beetje tot leven brengen, leest gewoon lekkerder en brengt je argumenten beter over. Wellicht de inkoper ten spijt.

Reageer op de columnvia mail of www.Twitter.com/cobouwNL

Jessica van der Burg, Inschrijfexepert bij Tenderwise

Reageer op dit artikel