artikel

Doe maar duurzaam

bouwbreed Premium

Doe maar duurzaam

Ik krijg altijd een nomen est omen-associatie als ik aan duurzaamheid denk. Iets duurs dat je lang samen doet. Zoiets. Maar die gedachte doet het idee natuurlijk flink te kort. In aanbestedingen en bij overheidsinkopen in het algemeen is duurzaamheid een hot item. Niet vreemd gezien de ambitie van de overheid om op termijn 100 porcent duurzaam in te kopen. Uiteindelijk zullen er alleen duurzame producten en processen worden ingekocht en worden zo nieuwe oplossingen en innovaties gestimuleerd.

Kansen dus om je als inschrijver te onderscheiden. Maar ook een aandachtspunt. Wanneer je goed onderbouwd moet uitleggen wat jullie als organisatie allemaal aan duurzaamheid doen, kom je niet (meer) weg met een beetje window dressen. Dan val je meteen door de mand, scoor je geen punten en verlies je de kans je te onderscheiden.

Duurzaamheid gaat verder dan alleen de producten, ook de hoofd- en randprocessen liggen onder de loep. Want hoewel de productie- of andere core-business processen logischerwijs de aandacht vragen, zijn het juist de dagelijkse beslommeringen die nog veel ruimte voor verbetering bieden. Ik heb op Into The Great Wide Open (een muziekfestival) gezien hoeveel een beetje aandacht en enthousiasme kunnen betekenen voor hun footprint. Zoals een besparing van 1500 liter diesel door het anders organiseren van de aggregaten. Indrukwekkend te zien hoeveel er kan als je je richt op de (energie)doelstellingen en je buiten de box durft te denken. Het plan is om het festival op 5 geschakelde elektrische auto’s te laten draaien. Inspirerend!

Dus: ga op zoek naar een inspiratiebron buiten je eigen sector en ik durf te wedden dat je dan (weer) vooruit vliegt. Verduurzamen doe je inderdaad samen.

Jessica van der Burg, Inschrijfexpert bijTenderwise

Reageer op de column via mail of www.Twitter.com/cobouwNL

Reageer op dit artikel