artikel

Commentaar: Werk aan de winkel

bouwbreed Premium

Commentaar: Werk aan de winkel

Doorontwikkelen en innoveren is voor bedrijven van groter belang dan ooit tevoren. In het huidige turbulente tijdsgewricht leidt stilstand onherroepelijk tot achteruitgang, of zelfs de ondergang.

Doorontwikkelen en innoveren is voor bedrijven van groter belang dan ooit tevoren. In het huidige turbulente tijdsgewricht leidt stilstand onherroepelijk tot achteruitgang, of zelfs de ondergang.

Nog steeds is niet tot alle bedrijven doorgedrongen dat ‘de goede oude tijd’ van massaproductie en torenhoge bouwvolumes nooit meer terugkeert. Veranderkundige Jan Kamphuis, die veel als adviseur bij bouwbedrijven over de vloer komt, constateert vandaag in een interview met Cobouw dat “heel veel” bouwers hopen op de oude voet te kunnen doorgaan als de stof van de crisis eenmaal is neergedaald. Dat is een verontrustende vaststelling.

De opdracht is ook niet eenvoudig. Verwacht wordt dat de sector meer waarde en meer kwaliteit levert voor minder geld. Dit leidt onvermijdelijk tot automatisering van bedrijfsprocessen. Maar aanvullend zijn ook investeringen nodig in onderzoek, ontwikkeling en marketing. Want niets wordt meer zoals het was.

Duidelijk voorbeeld van de nieuwe mores, is de aanpak van de Stroomversnelling. Daar wordt keihard gewerkt om tegen scherpe prijzen de bestaande woningvoorraad te verduurzamen. Wie daarin niet mee kan, loopt het risico straks heel veel werk mis te lopen.

Gelukkig zijn er ook genoeg voorbeelden van bedrijven die wel tijdig inzien, en de afgelopen jaren hebben ingezien, dat het roer om moet. Het is te hopen dat deze koplopers een inspirerend voorbeeld zijn voor andere bedrijven. Wie succesvol wil blijven voortbestaan, moet met een open blik naar de toekomst kijken.

Boudewijn Warbroek, adjunct-hoofdredacteur van Cobouw

Reageer op dit artikel