artikel

Toppers

bouwbreed Premium

Toppers

Met enige regelmaat krijg ik te horen: “Jahaa, Jacqueline, leuk hoor, dat netwerk van jou… Maar wat heb je nou aan al die mensen op topposities in de bouw? Dat zijn toch niet de echte vernieuwers?”

En dan volgt de uitleg dat echte vernieuwers radicaal anders denken en doen en zich daarmee dus al buiten spel zetten voor topposities. En dat klopt natuurlijk ook. Dus waarom is er dan een topnetwerk voor vernieuwing in de bouw? Hebben we die top nou echt nodig? Het lijkt mij wel! De top moet om te beginnen ruimte creëren voor vernieuwing. Uitstralen in woord en daad dat vernieuwing belangrijk is. En ook daadwerkelijk ruimte scheppen, in tijd, en in de hoofden van mensen.

Geef mensen letterlijk de ruimte om anders te kunnen denken, bijvoorbeeld door een deel van het kantoor anders in te richten. Creëer ontmoetingsplaatsen, zet een tafelvoetbalspel neer. Maar dat helpt niks als de top vervolgens uitstraalt dat mensen die niet achter hun bureau papier zitten te produceren, niet gewaardeerd worden. De top moet dus ook bedenken hoe ze creativiteit en vernieuwing zichtbaar maken en belonen. Mensen richten zich namelijk op wat de top belangrijk vindt. Wat beloond wordt, is kennelijk belangrijk.

Als een adviesbureau ieder jaar een publiciteitsprijs uitdeelt aan de medewerker die het intelligentste boek heeft geschreven, zal je zien dat veel medewerkers boeken gaan schrijven. Als een bedrijf een prijs geeft voor de beste productinnovatie, gaan mensen daar mee aan de slag. Een beloning voor het team dat het beste cross sectoraal samenwerkt, levert een focus op samenwerking voorbij de normale grenzen op. De top is hier aan zet: wat is echt belangrijk, wat zetten we in het zonnetje? Zo geeft de top duidelijke signalen en ruimte voor vernieuwing, en creëert ze ruimte voor toppers in vernieuwing.

Reageer op dit artikel