artikel

Goede naam

bouwbreed Premium

Goede naam

Een jaar of twaalf geleden wilde ik openslaande deuren laten maken van mijn woonkamer naar de tuin. Ik werkte als professioneel opdrachtgever, dus pakte ik ook mijn privé-opdracht goed aan. Ik zocht drie aannemers bij mij in het dorp en vroeg hen om langs te komen om een offerte te maken.

Twee van de drie deden dat, de derde bracht – ook na lang aandringen – geen offerte uit, zonder dat duidelijk aan te geven. De twee offertes waren onvergelijkbaar. Voor zo’n simpel klusje als openslaande tuindeuren bij een particulier kreeg ik kantjes vol papier met technische termen over hang- en sluitwerk, houtsoort en dikte en wat al niet meer. Geen plaatjes, alleen maar tekst. Als jurist ben ik toen maar naar de contractvoorwaarden gaan kijken, dat bood mij nog enige houvast.

De duurdere aannemer bouwde met Bouwgarant en had keurige algemene voorwaarden. De goedkopere keek mij aan en zei dat hij geen voorwaarden gebruikte: ”Onze goede naam in het dorp is onze garantie!”. Hij zei er nog net geen “mevrouwtje” achteraan. Ik heb de opdracht gegund aan de duurdere aannemer met de goede voorwaarden.

Inmiddels ben ik vele jaren ouder en wijzer. En nu ik eraan terugdenk, was de opmerking van de aannemer over zijn goede naam eigenlijk essentieel. Ik ben gaan inzien dat reputatie en past performance minstens zo belangrijk zijn als een juridisch goed contract. Een bedrijf dat zijn reputatie wil bewaken, zal harder lopen voor de klant dan een bedrijf dat binnen de lijntjes van een overeenkomst kleurt. Natuurlijk, je moet de zaken op papier ook goed regelen. Dat zal ik nooit ontkennen, al was het maar omdat ik nu eenmaal zo opgeleid ben. Maar een goede reputatie is van een niet te onderschatten waarde voor een bedrijf. En daarmee dus ook voor de klant. Zeker nu klanten al snel hun ervaringen met producten en bedrijven op internet delen, is het zaak om je goed rekenschap te geven van de waarde van je goede naam.

Jacqueline Schlangen, directeur Vernieuwing Bouw

Reageer op dit artikel