artikel

Kikkerpoel

bouwbreed Premium

Kikkerpoel

Afgelopen vrijdag was het zover. Bestuurders van onze grootste brancheclub kwamen bijeen. De middag beloofde informatie over de stand van zaken binnen de club en de ontwikkelingen binnen de branche. 120 Bestuursleden en zo’n 35 medewerkers verzamelden zich. Een filosofische dagvoorzitter leidde ons door de middag. De vicevoorzitter vertelde jolig wat er nog moet gebeuren bij de vereniging. Flink snoeien in de sectoren en afdelingen bijvoorbeeld.

Op de simpele vraag of snoeien in besturen ook betekent minder mensen in de besturen kwam, na lang aandringen van de dagvoorzitter, een voorzichtige bevestiging. Een succesverhaal inzake herstructurering in de regio? De woordvoerder van de zuidelijke regio kreeg het woord en vertelde dat het in zijn landsdeel perfect verliep. Vervolgens kwamen er zuidelijke collegabestuurders aan het woord die vertelden dat de bloedgroepen niet altijd ‘klikken’, dus ze ‘waren er nog niet uit’. Kortom, de vernieuwing is nog in de fase verkenning, mist een duidelijke focus en aanvoering.

De voorzitter sloot het officiële gedeelte af, de partnerbussen kwamen terug en de bar ging open. Het was een bont bouwgezelschap. Gepensioneerde bestuurders, directieleden van grootbedrijven (ja, ook van die drie grote), midden- en kleinbedrijven en familiebedrijven. Aan de bar en later aan de dinertafel wisten velen te vertellen hoe de vernieuwing op gang gebracht moest worden. De vraag werd snel aan elkaar gesteld: hoe vond je het vanmiddag? Reacties varieerden van ‘geen energieke impuls ervaren’, ‘andere zaken houden mij meer bezig’ tot ‘volgend jaar kom ik niet meer’. De uitkomst van de middag kwam wellicht niet geheel overeen met de verwachting.

Deze column biedt 300 woorden ruimte. Te weinig voor verdieping, wel genoeg voor een conclusie. Vernieuwend verbinden gaat zo heel lang duren. Die tijd is er echter niet, anders springen de kikkers uit de vijver. Kikkers die hardop kwaken, maar ook die (nog) niet kwaken. Dus: focus, actie en leiderschap!

Karin Rog, commercie en communicatie TWW, Oldenzaal

Reageer op dit artikel