artikel

Imagoprobleem

bouwbreed Premium

Imagoprobleem

Vandaag mag u weer gaan stemmen op uw favoriete gemeenteraadslid of partij. Dat kan u niet ontgaan zijn. Kranten, radio en tv stonden er bol van. U kreeg stapels folders in de bus, werd op straat aangesproken of kreeg een flyer in uw hand gedrukt. Alles om u op de juiste partij te laten stemmen.

Heeft u ook naar een van de vele debatten gekeken of geluisterd? Vaak bekruipt mij tijdens zo’n debat het gevoel dat het daarbij niet meer om de echte inhoud draait. Niet om betrokkenheid bij de medemens, of om een visie hoe ons land en onze maatschappij vormgegeven zou moeten worden. Het draait vooral om het beeld van de persoon dat bij mensen moet blijven hangen. Energiek, vlot van de tong, ad rem. Als je in de politiek geen vlot debater bent, ben je snel afgebrand. De hele mediacampagne is gericht op een positief imago van de politicus.

Niets voor ons, wij serieuze constructeurs, hoor ik u zeggen. Bij ons draait alles om de inhoud. Toch kunnen – nee, wat zeg ik – moeten wij als constructeurs hier iets van leren.

Wat las ik tot mijn verbazing gisteren als kop in de krant? “Koppeling registers helpt imago oppoetsen”, en “Nog te vaak zit de constructeur in het verdomhoekje”.

Zou een politicus ooit in de krant schrijven dat hij een belabberd imago heeft? Op deze manier praten wij onszelf wel heel erg de put in. Het is ook grote onzin. Constructeurs hebben juist een ijzersterk imago. Met elkaar ontwerpen wij veilige en betrouwbare bouwwerken voor onze maatschappij en leveren daarbij een belangrijke inhoudelijke bijdrage aan de opbouw van ons land. Dat beeld moeten wij uitstralen. Zo willen wij gewaardeerd worden.

Ik heb vandaag mijn stem aan de constructeur gegeven.

Johan Galjaard, voorzitter VNconstructeurs

Reageer op dit artikel