artikel

Vormgeving versus zingeving

bouwbreed Premium

Vormgeving versus zingeving

Als je gisteren (of volgende week als je achteraan in de analoge wachtrij zit) Cobouwop je bureau kreeg, straalde de nieuwe lay-out je tegemoet. Sneller inzicht in het grootste nieuws, beter scannen wat belangrijk voor u is en natuurlijk een prettige leeservaring. Of misschien heeft u het niet eens doorgehad. Het gaat er tenslotte niet om hoe het smoelt, maar om wat er staat, toch? U heeft vast wel eens een discussie gevoerd over het belang van uitstraling in het overbrengen van een boodschap.

De marketing- en communicatiebureaus zijn de eerste om te zeggen dat vormgeving misschien wel het belangrijkste onderdeel is (en dat zij de enige partij zijn die dat begrijpen). Als je geen mooie plaatjes gebruikt, verkoopt je tekst ook niet. Er worden niet voor niets duizenden, zo niet miljoenen euro’s uitgegeven om logo’s, folders en zelfs hele inschrijvingen visueel te optimaliseren. Haaks daartegenover staat de gedachte van Best Value Procurement (BVP). Als je in twee pagina’s tekst (zonder opsmuk en marketingtaal) niet kunt vertellen wat jou onderscheidt, ben je niet de expert waar een klant naar op zoek is. Een aangepaste lay-out is leuk, maar als de inhoud hetzelfde blijft, ook niet meer dan dat. Een leuk toeval vond ik het stuk van Jan den Boer gisteren over architectuur (zij die juist tekst gebruiken om vormgeving te verkopen). Zij blijken vol te zitten met mooie volzinnen over sfeer, beleving, verbinding en gemeenschap, maar uiteindelijk leidt het (in Jans woorden) tot ‘afschuwelijke’ ontwerpen, onderbouwd met ‘intellectuele prietpraat’. Een lelijke kist met een mooi verhaal blijft een lelijke kist. Ik schaar me wat dat betreft toch liever achter de BVP-gedachte. Liever zingeving zonder vormgeving, dan andersom.

Reageer op dit artikel