artikel

Expertise in de mode door 
Best Value Procurement

bouwbreed

Expertise in de mode door 
Best Value Procurement

Opdrachtgevers blazen in de media vaak genoeg de loftrompet over Best Value Procurement. Maar aan de kant van de opdrachtnemers blijft het stil. Blijkbaar is de algemene tendens dat opdrachtgevers een innovatieve projectfilosofie promoten, en opdrachtnemers ‘meedoen omdat het moet’.

Die oorverdovende stilte willen wij graag verbreken. Onze stelling: als Best Value Procurement (BVP) niet bestond, dan zou het moeten worden uitgevonden (en dat hadden we maar wat graag gedaan). De voordelen voor opdrachtnemers zijn immers legio. De erkenning dat de opdrachtnemer de expert is, begint al bij de uitvraag. Geen uitgebreide uitvraag waarin stap voor stap staat voorgeschreven welke werkzaamheden moeten worden uitgevoerd en hoe dat moet worden gedaan. In plaats daarvan “lever ons het gewenste eindproduct en doe alles wat daarvoor nodig is”. Wat een heerlijke ruimte en uitdaging om expert te zijn! Zelf bedenken wat er moet gebeuren en zelf de beste aanpak kiezen.

Selectie van de beoogde opdrachtnemer vindt vooral plaats op basis van kwaliteit. Die partij is als ‘de expert’ bevonden, en niet als ‘de beste duikboot’. Een niet onbelangrijk nuanceverschil, omdat er ruimte is om een normaal winstpercentage te hanteren. Kwaliteit betaalt zich uit bij de BVP-aanpak.Na de award meeting krijgt de beoogde opdrachtnemer de leiding en zit de opdrachtgever in een faciliterende rol. De opdrachtgever kijkt niet meer mee en kan dus ook niet worden ‘misbruikt’ als controleur. Maar ook dat is één van de voordelen van BVP: de opdrachtnemer kan zelf de beste experts selecteren om zijn werk te reviewen in plaats van de verplichte achterban van de opdrachtgever.

En als de klus klaar is, een tevredener klant dan bij een traditionele verhouding. Bovenstaande euforie wordt gelukkig gestaafd door de empirie. Bovendien, onder BVP werken is gewoon leuker. Wie wil er nu niet worden erkend als de expert? Expertise is gelukkig weer in de mode. Opdrachtgevers hebben dat al door. Laten wij, opdrachtnemers, nu vooral roepen dat we nog meer ruimte willen om de expert te kunnen zijn. Vragen en draaien zou alleen iets voor dj’s moeten zijn, niet voor aannemers en ingenieurs.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels