artikel

3D-printen beïnvloedt het maakproces

bouwbreed

3D-printen beïnvloedt het maakproces

De ‘maker-movement’ is in aantocht. Je kunt ervoor weglopen, maar je kunt de beweging ook omarmen en ontdekken waar de kansen liggen, vindt Menno Lammers.

Met 3D-geprinte producten valt de komende jaren veel geld te verdienen. Het economisch bureau van de ABN Amro verwacht dat de markt de komende tijd met zo’n 30 procent per jaar groeit. De wereldwijde omzet bedraagt nu 2,2 miljard dollar. In 2015 is dit naar verwachting opgelopen tot ruim 3,7 miljard dollar en in 2019 tot zo’n 6,5 miljard. In Nederland houden nu tientallen organisaties zich met 3D-printen bezig; dat is inclusief architectenbureaus die de techniek gebruiken voor het maken van maquettes, waaronder Mecanoo en Vaessen Bouw & Ontwikkeling. Het Nederlandse Ultimaker is zeer succesvol met de verkoop van consumentgerichte 3D-printers en het Nederlandse Shapeways is ‘s werelds grootste 3D-printing- marktplaats en -community.

3D-printing is een vorm van additive manufacturing (ook wel rapid prototyping of rapid manufacturinggenoemd) die een digitaal bestand om kan zetten naar een tastbaar object. Het object wordt laagje voor laagje opgebouwd door de 3D-printer in een 3D-model. Het uitgangspunt voor een 3D-geprint object is een digitaal ontwerp. Professionele ontwerpers en architecten gebruiken hiervoor design software zoals Autodesk 123D en Google SketchUp. Uiteindelijk wordt het object geprint van een materiaal zoals goud, zand, chocolade – de Star Trek (food) replicator komt eraan want NASA is begonnen met de financiering van de oprichting van een 3D-printer die items zoals pizza uit voedzame pasta’s zal repliceren – en in de toekomst ook van menselijk weefsel. Een 3D-printer is eigenlijk een soort minifabriek die ter plekke objecten kan uitprinten.

3D-printing zal uw en mijn wereld gaan veranderen. In de toekomst zullen massaproducten nog meer plaats gaan maken voor gepersonaliseerde producten. Consumenten zullen meer en meer hun eigen producten maken, aanpassen en 3D-printen. Sommige banen zullen verdwijnen en nieuwe banen zullen ontstaan. Organisaties zullen geld verdienen met het aanbieden van aanpasbare producten en door verkoop van product bestanden. Veel producten zoals bijvoorbeeld deurkrukken zullen uit voorraden verdwijnen met als gevolg dat deze ontwikkelingen niet alleen een revolutie in de ketens betekent, maar ook groei van het bewustzijn rondom recycling, met nieuwe commerciële vooruitzichten als gevolg.

De Italiaan Enrico Dini printte onder andere al een huis, een hut en muurschermen. De Nederlandse architect Janjaap Ruijssenaars heeft een ‘huis, zonder begin of einde’ ontworpen en hij is van plan om het hele object met een D-shape 3D-printer van Enrico Dini te bouwen en dat ongeveer 4 miljoen euro zou moeten gaan kosten. Daarnaast is de bouw van het eerste 3D-geprinte ‘grachtenpand’ in ontwikkeling, dat in Amsterdam-Noord te bewonderen zal zijn. Het grachtenpand is een initiatief van DUS Architects en zal geheel worden geprint met de KamerMaker, ‘s werelds eerste verplaatsbare grootschalige 3D-printer. Hoewel de belangrijkste uitdagingen van 3D-printing liggen bij de verwachtingen die worden gewekt, qua bouwkwaliteit, (kost- en materiaal)prijs en gebruiksvriendelijkheid, zie ik voor de bouwsector drie redenen om zich te verdiepen in deze nieuwe productietechniek:

1. 3D-printing biedt organisaties de kans zich voor te sorteren op de toekomst. Omdat het een nieuwe industriële revolutie tot gevolg zal hebben. De wereld van de bouwsector gaat door de 3D-printer, in combinatie met internet, veranderd worden zoals het internet de wereld van de media veranderd heeft;

2. Revolutionaire bouwproductontwerpen zullen niet lang op zich laten wachten. Dit betekent dat er nieuwe businessmodellen ontstaan die inspelen op klantvragen;

3. De mogelijkheden voor het leveren van maatwerk zijn groots en daarnaast gaat het overproductie en verspilling tegen, reduceert het , transportbewegingen en het brengt werkgelegenheid dichterbij de klant.

3D-printing is geen wondermiddel, maar het beïnvloedt wel het maakproces, de hele manier van denken en sluit aan bij de beleefwereld van de toekomstige generatie. De 3D-printingtoekomst voor de bouwsector ligt in het omarmen van de mogelijkheden om mensen ideeën, ontwerpen en producten uit te laten wisselen, kortom de ‘maker-movement’. Welke kansen ziet u voor uw organisatie en de sector?

Menno Lammers, Boost Business Innovation

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels