artikel

Rijdende afzetting is ‘regioproduct’

bouwbreed

Dover Verkeersmaatregelen uit Geldermalsen heeft met andere bedrijven uit de regio een zelfrijdende wegafzetting gebouwd; een combinatie van een voertuig en een informatiebord. De bestuurder bedient vanuit de cabine alle functies. De motor van het voertuig, een Canter TF Duonic Euro5, drijft alle functies aan.

De combinatie heet SilRainDo. Do staat voor Dover Verkeersmaatregelen die het initiatief nam, Sil voor medebouwer Silca Traffic Systems en Rain voor Rijdende afzetting in de nacht, de naam van het systeem. De combinatie vervangt de rijdende afzetting in de vorm van een aanhanger. Die vergt altijd een trekvoertuig, zegt directeur Frans van Doorn van Dover. “Dat betekent een dubbele investering en dubbel energieverbruik.”

Een rijdende afzetting op een aanhanger kost volgens hem ruim 45.000 euro. De rijdende variant kost ongeveer 60.000 euro.

Led-display

Het informatiebord van de SilRainDo is een led-display en is gemonteerd op een voertuig van 1,70 meter breed. Een hydraulisch systeem klapt het vanuit de cabine op en neer.

Ook het informatiesysteem zelf is vanuit de cabine te bedienen zodat de chauffeur niet hoeft uit te stappen op de vluchtstrook. Aan de trekhaak kan het voertuig bijvoorbeeld een aanhanger met werkverlichting meenemen. Het geheel kan worden ingezet om onder meer bermen te kunnen maaien. Het voertuig mag volgens de regels geen maaimachine meenemen, zegt Van Doorn, omdat er tussen het gereedschap en de afzetting ruimte moet zitten.

Met een opgeklapt informatiebord mag de SilRainDo tot 50 kilometer per uur rijden. Carrosseriefabriek Hartog-Est uit Waardenburg voerde de bijbehorende windkrachtberekeningen uit. Het bedrijf tekende ook voor het ontwerp en de productie van de chassisopbouw. Rüttchen Automotive uit Tiel leverde de Fuso Canter.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels