artikel

Combinatie spaart op materieel wegenwerk

bouwbreed

Traffic Service Nederland (TSNed) bouwt met Wagenaar Wegbebakening de M.A.R.S. III; een combinatie van een botsabsorber in de vorm van een afzetbaar actieskid, een legautomaat van een dubbele Andreasmat en een hoogwerker.

De M.A. R.S. III (Mobile Automatic Roadblock System) combineert een zelfrijdend voertuig, een hoogwerker en een wegwerker tot één volledige wegafzetting waarbinnen volgens de regels op hoogte kan worden gewerkt. Het voertuig zet daarvoor een stalen afzetframe met een botskussen en een ‘verdrijvingspijl’ op de weg. De wagen rijdt vervolgens door naar de plek waar de hoogwerker nodig is. De nieuwe M.A.R.S. heeft dan eerst automatisch een Andreasmat van 220 bij 65 centimeter op de weg gelegd, die aankomend verkeer vroegtijdig waarschuwt voor de wegafzetting.

De ontwikkeling van het systeem nam een kleine driekwart jaar in beslag, zegt Frank Burks van TSNed uit Oss. Het voertuig is een variant op de M.A.R.S. II die een wegvak automatis ch afzet met kegels. Het nieuwe model heeft, in plaats van een kegelzetter, een hoogwerker. “Die is zodanig op het voertuig gemonteerd dat de werkbak zonder te zwenken recht omhoog gaat om bijvoorbeeld borden te kunnen afplakken.” De manier waarop de hoogwerker wordt gemonteerd beperkt het maximale gewicht wat de werkbak kan heffen tot 200 ki lo.

Verticaal afstempelen

De hoogwerker staat op het chassis van het M.A.R.S.-voertuig. De wagen stempelt verticaal af: de stempelpoten schuiven niet uit in de breedte en beperken zo het ruimtebeslag van het voertuig. De hoogwerker is een standaard product van fabrikant Alti. In de hoogte en de breedte biedt de hoogwerker een bereik van respectievelijk 13 en 8 meter.

TSNed bouwt de combinatie in eerste instantie voor eigen gebruik. “We krijgen hiermee een voorsprong op de concurrentie”, zegt Burks “en die geven we weg wanneer we dit voertuig ook aan anderen zouden verkopen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels