artikel

Selfies of co-creatie

bouwbreed Premium

Selfies of co-creatie

Gewenst of ongewenst, onze cultuur verandert van nature en daar komen nieuwe woorden uit voort. Zo is ‘selfie’ uitgegroeid tot één van de woorden van 2013. Een selfie is een zelfgemaakte foto die je anderen toont om daarmee voor jezelf een zo goed mogelijke positie te creëren ten opzichte van die anderen. Dit doet mij sterk denken aan de door transacties gedomineerde wij-tegen-zij-cultuur in de civiele sector. In de contracten die bij deze transacties horen proberen wij ook een zo goed mogelijke positie te creëren voor onszelf ten opzichte van anderen. We zitten al jarenlang vast aan een cultuur van contractuele selfies.

Om hiervan los te weken proberen we top-down woorden te pushen in de hoop kunstmatig een gewenste cultuurverandering te bewerkstelligen. Zo is nu de beurt aan co-creatie. Doel is “het leren van elkaars werkwijze en het delen en versterken van elkaars kennis”. Hierin valt onmiskenbaar een evolutie te herkennen, want was dit niet ook al het doel van eerdere gepushte woorden als communicatie en samenwerken?

Helaas lijkt deze gewenste cultuurverandering moeilijk te realiseren zolang transacties domineren. Communicatie blijft beperkt tot het uitleggen van jouw positie binnen het contract. Samenwerken verwordt maximaal tot harmonieus onderhandelen over de juiste interpretatie van het contract en ik ben bang dat co-creatie niet veel verder komt dan goedbedoeld rommelen in de marges van datzelfde contract.

Onlangs viel me bij een jongere generatie een wat minder door transacties gedomineerde cultuur op. Bij de door jongNLingenieurs georganiseerde Crisis-casus werkten jonge opdrachtgevers, aannemers en ingenieurs samen aan crisisgerelateerde problemen. En dan waren niet de oplossingen zozeer opvallend, als wel de wijze waarop deze tot stand kwamen. Zonder direct door contractuele posities afgeremd te worden startten alle partijen geheel natuurlijk met het gezamenlijk bedenken van creatieve oplossingen waar iedereen wat aan heeft. Pas bij consensus werd bekeken welke afspraken dan nog nodig waren voor de voorziene waardecreatie. Dus eerst samen wederzijds gunstige oplossingen creëren en dan pas vastleggen wat moet in relevante win-wincontracten; heerst bij de jonge generatie dan een natuurlijke co-creatiecultuur?

Maarten Wessels is bestuurslid van JongNLingenieurs 

Reageer op dit artikel