artikel

Met goedkoop geld en garantie komt de klant in beweging

bouwbreed

Met goedkoop geld en garantie komt de klant in beweging

Bouwers en installateurs moeten snel in beweging komen met concrete aanbiedingen die de consument verleiden om te investeren in energiebesparing. Zo uitte minister Blok onlangs in deze krant zijn zorgen over het uitblijven van actie.

Inderdaad, er zijn nu kansen voor bouwbedrijven om opdrachten te krijgen op dit terrein. We stimuleren en ondersteunen bouwbedrijven om energiebesparing meer klantgericht ‘te verkopen’, samen met hun lokale partners. Dat kan inderdaad beter dan nu het geval is. Maar het is een vicieuze cirkel. Potentiële klanten zijn zich te weinig bewust van de mogelijke besparingen in hun woning. Daarom vragen ze nog te weinig om isolatie en andere concrete oplossingen van de bouwsector. En omdat ze al een aantal jaren weinig ‘beweging’ bij hun klanten zien, spelen bouwbedrijven nog te weinig op deze markt in.

Die klanten gaan binnenkort stappen zetten. In september ondertekenden we het SER Energieakkoord, samen met tientallen andere organisaties. Al die afspraken daarvan worden nu uitgewerkt. Een daarvan is het opzetten van een revolverend fonds. Zo kunnen particulieren vanaf begin januari 2014 goedkope leningen aanvragen. Een andere belangrijke afspraak is een energieprestatiegarantie. Daarom hebben we als Bouwend Nederland nog voor het SER Energieakkoord door BouwGarant de opzet van een energieprestatiegarantie laten verkennen. BouwGarant heeft dat samen met verzekeringsmakelaar Meeùs voortvarend opgepakt. Zeer interessant voor aanbieders zoals bouwbedrijven, omdat het een extra mogelijkheid biedt om zich naar klanten te onderscheiden van ‘beun de haas’ die zo’n garantie niet kan bieden. Samen met partners, waaronder Uneto-VNI en FME, streven we naar zekerheid bij de klant over een lagere toekomstige energierekening.

De minister kan ook een belangrijke bijdrage leveren aan de nodige bewustwording en dus versnelling. Hij zou op korte termijn het indicatief energielabel kunnen verstrekken aan alle woningeigenaren en verhuurders. Vreemd genoeg zit dat pas in zijn planning voor 2015. Maar waarom een jaar wachten met zo’n belangrijke actie? Er is op dat vlak al veel beschikbaar. Zo zijn ze er bij Meer Met Minder nu al helemaal klaar voor. Het is dus vooral aan de minister om te voorkomen dat we zomaar een jaar gaan verliezen.

Met zo’n indicatief label krijgt de woningeigenaar een eerste inzicht in mogelijke besparingen. Die eerste stap is enorm belangrijk om mensen te bewegen naar investering in energiebesparing. Als alle woningen een label hebben, en dat ‘plaatje’ in beeld komt op Funda, dan gaat het ook marktwaarde vertegenwoordigen. Wie hoger scoort kan bij verkoop immers een hogere prijs voor zijn woning bedingen. En dat kan nu net die extra prikkel zijn voor een woningeigenaar. Want iedereen praat er al jaren over, maar tot investeringen komt die particuliere woningbezitter nog nauwelijks. Dat is te doorbreken als we letterlijk kunnen aanbellen met het label in de hand én een goed maatwerkaanbod. Want de potentiële klant moet het natuurlijk wel precies weten, voor zijn woning– en verzekerd zijn van een goed product. Het zou dus heel erg helpen als de particulier op zo kort mogelijke termijn gebruik kan maken van zowel goedkope leningen, een energieprestatiegarantie als een indicatief label.

Bovendien geldt komend jaar nog het lage btw-tarief voor onderhoud. Ook dat helpt om particulieren te overtuigen van ‘juist nu investeren’. Natuurlijk is er nog het nodige te winnen in de marketing. Het vraagt van bouwbedrijven een andere klantbenadering dan ze over het algemeen gewend zijn. Daarom biedt Meer Met Minder een uitgebreid scala aan ondersteuning. Goed ‘verkopen’ van energiebesparing betekent het optimaal verleiden en ontzorgen van de potentiële klant. Dat vindt de minister ook. De Meer Met Minder-bedrijven zijn daar klaar voor. Zij leveren advies op maat, ook over financiering en begeleiden en coördineren het energiebesparingstraject van begin tot eind. Kortom, met goedkope leningen, een garantie en een indicatief label is energie besparen binnenkort makkelijker en zekerder dan ooit. Het bouwbedrijf kan zich nu al optimaal laten ondersteunen. Bereid dus nu die concrete aanbiedingen voor en stap in januari naar de klant!

Maxime Verhagen, voorzitter Bouwend Nederland

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels