artikel

Investeren in hippe restaurants

bouwbreed Premium

Investeren in hippe restaurants

Vastgoedondernemers zijn dagelijks op zoek naar de dragers voor hun investeringen. Op de toplocaties is er nog steeds ruimte voor initiatieven, maar op de andere locaties is voorzichtigheid het devies.

Een onderzoek van Knight Frank toont een interessant beeld van de relatie tussen de vestiging van succesvolle, hippe restaurants in niet zulke spannende buurten en de prijsontwikkeling daar. Meestal gaat het om pionierende eigenaar-ondernemers die zich in een atypische buurt vestigen en door hun succes zorgen voor een aantrekkende werking op nieuwe investeringen.

In de omgeving van het restaurant van Gordon Ramsay in Chelsea stegen de prijzen in tien jaar met 115 procent. Mayfields in Hackney (niet bepaald een uitgaansgebied) zorgde voor een stijging van 88 procent. Ook in Amsterdam en andere steden kennen we dat. Denk maar aan Amsterdam-Noord. Daar ging je eerst heen om te eten, toen om te feesten en intussen om te wonen. Eén goed restaurant of één goed café is vaak al genoeg om een straat dynamiek te geven en de kwaliteit van een gebiedje te veranderen.

Vult u het zelf maar in. De voorbeelden zijn eindeloos. Voor vastgoedondernemers is het dus eigenlijk simpel. Gedraag je als een durf-investeerder en zet her en der wat pioniers op het vastgoedbord. Bij voorkeur dus in potentie trendy restaurants, cafés of soms winkels. Zorg met lage huren dat die ondernemers zich goed kunnen ontwikkelen en de buurt spannend maken. Ben vervolgens – vanwege je marktkennis – de eerste die de first flushoogst. Is het zo simpel? Ja, zo simpel is het. Je moet alleen natuurlijk nu wel zorgen voor een restaurant dat zijn producten uit de streek haalt, goed kookt en een eerlijke prijs vraagt.

Lenny Vulperhorst, Adviseur Andersson Elffers Felix Utrecht

Reageer op dit artikel