artikel

Cobouw in 2014

bouwbreed Premium

Cobouw in 2014

“Hoe gaat het eigenlijk met Cobouw?” is een vraag die mij vaak wordt gesteld. Met Cobouw gaat het zoals het met de bouw gaat, antwoord ik dan steevast. Gaat het u goed, dan gaat het ons goed. Heeft u het zwaar, dan wachten ons ook uitdagingen.

De uitdaging voor uitgeverijen is vandaag de dag primair gelegen in de veranderingen in leesgedrag van onze klanten. Dat verschuift van papier naar digitaal. Velen van u lezen inmiddels namelijk naast het dagblad onze website, nieuwsbrieven of app voor de iPad. Op zoek naar trends, achtergronden en duiding. Op zoek naar aanknopingspunten om in contact te komen met bestaande en nieuwe relaties. Want Cobouw is er niet alleen om te informeren, maar zeker ook om te verbinden.

En niet in de laatste plaats scant u onze informatie op kansen op werk. Dit doet u op het moment dat het u het beste uitkomt en op de manier die u het prettigst vindt. Zo weet ik bijvoorbeeld dat velen van u graag de krant met een kop koffie achter het bureau lezen: even een rustmoment in de hectiek van alledag. Anderen scannen de highlights van vandaag juist even tussen 2 bijeenkomsten door op de mobiele telefoon.

Wij spelen in op die wensen door ons te blijven ontwikkelen. Afgelopen jaar hebben we uitvoerig onderzoek gedaan naar de manier waarop u informatie verzamelt en gebruikt in uw dagelijks werk. Door gesprekken aan te gaan met groepen lezers en niet-lezers bij ons op de redactie. Door uitvoerige enquêtes en analyses. Dit heeft geleid tot een plan van aanpak om u nog beter te bedienen.

In 2014 gaat u daar veel van merken. Zo starten we in januari met een nieuwe vormgeving van het dagblad, waardoor u de artikelen die u het meest aanspreken eenvoudiger kunt vinden en scannen. Minder lange verhalen, maar meer duiding en gelaagdheid door korte kaders en overzichtjes. De artikelen zijn duidelijk gelabeld en die labels verwijzen op hun beurt naar dossiers op onze website. We lanceren in het eerste kwartaal bovendien een nieuwe app voor zowel iOS (iPad en iPhone) als het Androidplatform: gebruiksvriendelijker, interactiever, meer aansluitend bij uw wensen. Ook de bladerbare krant op onze website krijgt een nieuw jasje. Meer dan 15.000 professionals in de bouw hebben onze huidige app iOS inmiddels geïnstalleerd op hun iPhone of iPad. U ook? Hij maakt vast onderdeel uit van elk Cobouwabonnement. Of is los te verkrijgen als digitaal abonnement.

Een aantal bedrijven in de bouw is al volledig over op het digitaal ontvangen van Cobouw. Geen papieren kranten meer in het gebouw (of een klein aantal), maar alle medewerkers hebben tegelijk vanachter hun pc of op hun tablet toegang tot alle content van Cobouw. Spreekt u dat aan en wilt u dit ook? Mail mij dan op r.rijkers@cobouw.nl

Ook volgend jaar hoop ik u weer veelvuldig te spreken over de markt en de rol van Cobouw en ik hoop dat u weer met ons wilt meedenken via ons Cobouw lezerspanel, twitter of op 1 van de bouwcongressen die we organiseren.

Fijne feestdagen en tot in het nieuwe jaar!

Rogier Rijkers, hoofdredacteur Cobouw

Reageer op dit artikel