artikel

Pepernoten

bouwbreed Premium

Pepernoten

Ik kan zoals zoveel columnisten direct over de zin en onzin van de Zwarte Piet-discussie beginnen. Een snijdend relaas met een prikkelende stelling, maar een onverwachte nuance op het eind. Of ik maak een in beginsel wat vergezochte, maar treffende parallel tussen de Jamaicaanse aanstichter van de piet-affaire en Ad Bos, wiens verhaal gisteren nog in deze krant te lezen was. Of een korte persoonlijk anekdote over mijn zoontje, die afgelopen zondag voor het eerst in aanraking kwam met Sinterklaas. Uiteindelijk is het allemaal hetzelfde: een trucje om mijn gedachtenspinsel te introduceren.

Als ik prof. dr. Henk Volberda (hoogleraar strategisch management en spreker vorige week woensdag tijdens de Cobouw 50) moet geloven, is replicatie van je strategie uiteindelijk dodelijk voor je levensvatbaarheid en moet ik net als de rest van de bouw op zoek naar nieuwe invalshoeken. Luister niet te veel naar je klant, maar creëer vraag. Ga op zoek naar nieuwe onderscheidende waarde. Concurreer jezelf niet kapot in een verzadigde, niet ontwikkelende markt. Groei tegen de stroom in. Dat geldt dan misschien voor de bouw, lieve Sint, maar dat geldt zeker ook voor u. Voorkomt u alstublieft dat u uw onderscheidende vermogen kwijt raakt aan de publieke opinie. We zijn de roe al kwijt, Zwarte Piet staat op de tocht en de kinderen worden ook al overladen met snoepgoed tijdens Halloween, kerst en St. Maarten. Hou niet langer vast aan oude tradities. Zeg niet: zo deden we dat altijd. Neem afscheid van hoofdpieten die ‘te lang’ op de stoomboot zitten. Stop met het vermarkten van replica’s zoals Santa Claus, Samichlaus, Santiglaus of Sunnerklaus. Lieve Sint, ik roep u op om weer een onderscheidend Nederlands kinderfeest te worden. Anders ziet u straks geen andere uitweg meer dan pepernoten te verdelen met de kerstman.

Reageer op dit artikel