artikel

(Made) Designed in China

bouwbreed Premium

(Made) Designed in China

Onlangs was ik met een groep marketeers in de metropool Shanghai. Graag deel ik mijn bevindingen van deze stad en het land China.

Want, na de crisis komt het volgende ‘gevaar’ alweer met een ongelofelijke voortvarendheid naar u toe. China en de 1,3 miljard inwoners zitten namelijk niet stil. Zo staat de helft van de bouwkranen van de wereld in China. Rond 2025 zal 40 miljard vierkante meter kantoorruimte zijn gebouwd in 5 miljoen gebouwen. 50.000 van deze gebouwen zullen wolkenkrabbers zijn – het equivalent van tien steden ter grootte van New York.

Kortom, in China wordt gebouwd en snel ook. Toch kampen ze met dezelfde problematiek als wij. Chinese overheden bleven bijvoorbeeld tot voor kort te veel bouwen met geleend geld. Appartementen worden door rijke Chinezen opgekocht als investeringswaar. Hierdoor stijgt de prijs ongefundeerd, staat veel leeg en is er toch woningnood.

Dezelfde problemen wellicht, maar niet dezelfde ‘sense of urgency’ om dit op te lossen. De Chinese overheid en bedrijven investeren heel veel om meer kennis te verkrijgen. Met hun thuismarkt hebben ze ook makkelijker toegang tot kennis en groot kapitaal. Aangezien ze door de stijgende welvaart ook steeds wwduurder worden, moeten ze ook aan merken gaan bouwen en de transitie maken van made in China naar designed in China .

Op dit moment zijn ze vooral goed in het namaken en verbeteren van goederen of diensten. Maar dit verandert snel. Het leidt geen twijfel dat Chinese bedrijven ook snel hun belangen en macht in Nederland zullen gaan vergroten.

Alles gestimuleerd door een planeconomie die nog steeds haar vruchten afwerpt.

Bent u nu kansloos tegen deze bedreiging? Natuurlijk niet, zou ik u met zo’n sombere boodschap de donkere dagen insturen?

Zakendoen in China is niet mogelijk zonder een sterk netwerk. Men focust zich daarom meer op stakeholders, de politiek, investeerders, etc. dan op de eindklant. In plaats van customer intimacy is er sprake van stakeholders initimacy.Zolang het Nederlandse bedrijfsleven zich toelegt op de behoeften van de eindklant, zal het nog even de voorsprong kunnen behouden.

Maar u bent gewaarschuwd! De Chinese economie is in tegenstelling tot vroeger niet meer zo fragiel als porselein.

Drs. Sjaak Schouteren SMP, manager business development, Cunningham Lindsey Nederland

Reageer op dit artikel