artikel

Het kan!

bouwbreed Premium

Het kan!

Ik sprak met een ondernemer wiens bedrijf de afgelopen tien jaar behoorlijk veranderd is. Het was een traditioneel bouwbedrijf, bestaande uit verschillende bedrijven: de schilders, de tegelzetters, de metselaars, iedere discipline was verantwoordelijk voor zijn eigen productie en resultaat.

De klant was niet in beeld. De bedrijfsjurist wel, die was ook advocaat, dat was makkelijk met alle arbitragezaken die het bedrijf had. De klant was onbelangrijk, want de buit werd vroeger via de prijsafspraken aan de voorkant verdeeld. De klant had dus helemaal geen inspraak bij de keuze van de aannemer. En was daarmee verworden tot een portemonnee waar je zoveel mogelijk uit moest halen. Vooral meerwerkclaims hielpen daarbij.

Maar dat is lang geleden! Het bedrijf is vanuit de klant gaan denken. Wat wil die klant eigenlijk? De zakelijke klant wil ontzorgd worden, en niet te veel tijd besteden aan zaken die buiten zijn kernactiviteiten vallen. Zoals bouwen, beheren en onderhouden. De klant heeft daar best wat voor over, maar wil wel redelijke prijzen. Ook voor de gehele levensduur. Zo is het bedrijf zich steeds meer gaan richten op het levensduurdenken: de total cost of ownership.

Daarvoor was het nodig dat de disciplines binnen het bedrijf met elkaar gingen samenwerken. Het afrekenen op eigen productie en resultaat werd vervangen door beloning van gezamenlijke resultaten. Het bedrijf ging steeds integraler werken. De superspecialismen verdwenen: de tegelzetter ging weer zelf kitten en zijn rotzooi opruimen. Dat leverde niet alleen beter werk op, maar ook een kostenbesparing: in plaats van drie busjes hoeft er maar één te rijden. De onverwachte bijvangst was dat de CO2-uitstoot van het bedrijfsvervoer met 70 procent daalde. Niet alle werknemers waren even enthousiast over de cultuuromslag. Toch is het doorgezet, en is het nu een gezond bedrijf. Van dit soort verhalen word ik blij. Zie je wel: het kan! En zo moeilijk klinkt het nou toch ook niet, wel?

Jacqueline Schlangen, directeur Vernieuwing Bouw

Zij schrijft deze column op persoonlijke titel

Reageer op dit artikel