artikel

De beste

bouwbreed Premium

Soms begrijp ik het niet. Op de deurmat ligt een bijlage van Management Team met de beste financials. ABN Amro en Rabobank krijgen de meeste aanbevelingen.

Maar de sector worstelt met een vertrouwenscrisis. In dezelfde week krijgt Piet Moerland ovationeel applaus. Hij verlaat de bank na het betalen van een boete, die de meeste bedrijven onderuit zou halen. Een boete die niet betekent dat ‘je schuld bekent’, maar geboekt kan worden om ‘een affaire af te kopen.’

In de inleiding van ‘de beste financials’ geeft Peter van Lonkhuizen, de betreffende redacteur, interessante quotes uit het onderzoek terug. ‘Ik bespeur geen enkele zelfreflectie’. De cultuur van graaien schijnt te blijven bestaan en het gedrag is onveranderd arrogant. ‘Ik krijg het idee dat die banken helemaal niet willen verbeteren.’ Ik begin het te begrijpen. De beste financials wil niet zeggen dat je goed bent.

Want, zo lees ik: de relatie tussen financiële dienstverleners en hun klanten is nog nooit zo slecht geweest. Voor beide partijen is het van cruciaal belang om tot elkaar te komen. Wat moet er gebeuren? Aha, vertrouwen heet de Haarlemmerolie. Maar, als een bank meer winst kan maken, laat ze je vallen – is de stelling die 57 procent van de ondervraagden geheel onderschrijft. Natuurlijk is er hoor en wederhoor. Eén van de managers bij de beste financials bevestigt dat dezelfde uitkomsten naar voren komen uit de eigen klanttevredenheidsonderzoeken. Foei toch! De bank heeft het beste met haar klanten voor, zegt de directeur van de ‘runner up’ uit het onderzoek. ‘Maar een klantwens is iets anders dan het klantbelang.’ Als je iets aan een bank vraagt moet je eerst zorgen dat je bedrijf winstgevend is, dan praten we verder…

Natuurlijk hopen de banken ook op een economisch herstel. Want, ‘als de economie weer gaat groeien, zal de angel uit deze discussie worden getrokken.’ Helaas kunnen we daar niet op wachten. De problemen zijn te serieus. Het lijkt bovendien een kip-en-ei-probleem. Als banken en ondernemers elkaar niet vinden, zal de economie niet snel aantrekken. Wie durft?

Angela van de Loo, directeur Target Point

Reageer op dit artikel