artikel

Klantvriendelijk

bouwbreed

Klantvriendelijk

Ik wil niet te technisch insteken, maar in het kort komt het erop neer dat er meer water buiten het centrale verwarmingssysteem kwam dan erin.

Mijn vrijdagavondpoging om het wijzertje van de drukmeter vanuit het rood naar het groen te brengen pakte onverwacht anders uit. Het erbarmelijke geluid waarmee het pijpensysteem resoneerde beloofde niet veel goeds. Een korte blik op de ingewanden van de gasketel was voldoende om te beseffen dat het beestje na twintig jaar toe was aan een eervolle plaatsing bij het grof vuil. Adequaat handelen was geboden want alles stond op springen.

Het antwoordapparaat van een nabije installateur was nog onvriendelijker dan het borrelende drukvat dat het blijkbaar ook had begeven. Voor spoedgevallen werd mij een 06-nummer gegeven dat leidde tot het Droste-effect, want ik kreeg voor noodsituaties weer het eerste nummer dat ik ingetoetst had. Ik ging het rijtje af dat Google mij had gegeven en dacht bij nummer twee meer succes te hebben. Terwijl het water inmiddels uit de ketel gutste verbrak ik geïrriteerd de verbinding, nadat ik een zoetgevooisde stem hoorde die me voor spoedgevallen eveneens naar een gsm-nummer verwees.

Mijn derde poging had meer succes. Na vijf minuten stond er een vriendelijke man voor de deur die voelde wat ik voelde, namelijk grote zorg over de parketvloer en pijn in mijn beurs. In rap tempo was de deal gesloten en met uiterst vaardige hand werd voorkomen dat de schade nog groter zou worden.

Tijdens het sleutelen bespraken we de problemen waarin ook de installatiebranche verzeild was geraakt, maar waar hij totaal geen last van had. Zijn personeel had hij klantvriendelijk opgevoed op een wijze zoals hij zelf ook behandeld wenste te worden en met die houding zat hij dik in het werk. Tussendoor melde hij ook nog dat er een lage btw op zijn tarief zat en dat hij nooit voorrijkosten berekende.

De plaatsing van de nieuwe ketel werd over het weekend getild, waardoor ik me weer enkele dagen in Afrika waande. Na dat weekend kreeg ik echt een koude douche. Via nummerherkenning een telefoontje van een installatiebedrijf: of ik het was die vrijdags gebeld had?

Harry Verhoeven, studio Eyckehorst

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels