artikel

Klaas krijgt de zwartepiet

bouwbreed

Klaas krijgt de zwartepiet

Deze week werd het nieuws gedomineerd door twee topics. Allereerst de discussie over Zwarte Piet en het Sinterklaasfeest. Daarnaast kwam de president van De Nederlandsche Bank, Klaas Knot, als ware hij de goedheilig man zelf, met een voor velen welkom cadeau, door aan te geven dat hij ‘het gevoel’ had dat de crisis voor Nederland bijna voorbij is.

Iedereen weet hopelijk dat we nog niet uit de crisis zijn. Toch krijgt Klaas van mij de zwartepiet toegespeeld. Ik ben namelijk bang dat men door dit bericht toch gaat denken dat er geen noodzaak is tot een verdere verandering, in bijvoorbeeld de bouw. En dat zou jammer zijn, net nu het lijkt alsof de bouw de handschoen heeft opgepakt met een aantal innovatieve projecten en samenwerkingsverbanden.

Zelfs als de crisis wél voorbij zou zijn, zou ik dit als een gemiste kans zien voor de bouwbranche.

Nu stoppen met deze innovatie en samenwerking zou penny wise, pound foolish zijn.

Daarnaast zorgt een goede crisis ervoor dat het overtollige vet uit een keten wordt weggesneden. De bedrijven die geen toegevoegde waarde leveren aan de keten, zullen het in tijden van crisis niet meer redden. Daarvoor ontbreekt het bestaansrecht en hun plek zal worden overgenomen door middel van voorwaartse integratie of simpelweg wegvallen. Wat uiteindelijk ten goede komt aan de eindklant.

Zo zagen we onlangs dat sommige woningbouwers nu de verkoop van de huizen in eigen hand neemt, zonder makelaar.

Daarnaast investeren we bijvoorbeeld in samenwerking met ontwerpers in slimme snelwegen.

Dit soort ontwikkelingen blijven nodig om de bouwbranche maar eigenlijk heel Nederland weer meer innovatief te laten worden, opdat onze concurrentiepositie ten opzichte van andere economieën sterk blijft. Voor de inwoners van een van de grootste economieën, China, staat ‘crisis’ niet voor niets uit twee woorden: ‘gevaar’ en ‘kans’.

Het bovenstaande is dan ook geen cynische blik op een branche die niet kan of wil veranderen. Maar juist een uiting van ongebreideld vertrouwen in de veerkracht van de medewerkers en de wil tot innoveren.

En soms geeft het gevaar van een crisis net die pushdie nodig is om een kans te benutten.

Drs. Sjaak Schouteren SMP, manager business development Cunningham Lindsey Nederland

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels