artikel

Social return of terugkeergarantie?

bouwbreed

Schrijnend. Ik kan het niet anders omschrijven. De toenemende vraag van opdrachtgevers social return toe te passen in projecten, terwijl tweehonderd bouwcollega’s per maand te horen krijgen dat ze ‘boventallig’ zijn. Ja, we hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de plaatsing van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En ja, die ligt zowel bij overheden […]

Schrijnend. Ik kan het niet anders omschrijven. De toenemende vraag van opdrachtgevers social return toe te passen in projecten, terwijl tweehonderd bouwcollega’s per maand te horen krijgen dat ze ‘boventallig’ zijn. Ja, we hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de plaatsing van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En ja, die ligt zowel bij overheden als bij marktpartijen. Maar nee, die inzet is niet altijd te verantwoorden. Hoe kun je het als Limburgs bedrijf verkopen dat je eigen mensen op straat staan, terwijl je personen uit het Utrechtse bestand wel op je project inzet? Zonder stemming te willen maken komen metaforen als ‘dweilen met de kraan open’ en ‘investeren in een HR++-ketel terwijl je enkel glas hebt’ in me op. Misschien biedt de bekende combinatie van certificering en een prestatieladder uitkomst in de zoektocht naar een zinvolle invulling. Gelukkig worden er sinds 2011 al twee ontwikkeld. Door twee verschillende partijen. Klinkt al als een stukje werkverschaffing waarop we ook iemand uit een kaartenbak hadden kunnen zetten. Natuurlijk is het goed om te beoordelen of er binnen je bedrijf een projectoverstijgende aanpak wordt gehanteerd, maar ik ben benieuwd hoe de kwaliteit van een sociaal plan in deze ladder wordt meegenomen. Is het dan makkelijker om onze sociale verantwoordelijkheden waar te maken in de randverschijnselen van de bouw? Rondom onze sector wordt ontzettend veel georganiseerd. Hoeveel procent van de omzet is er eigenlijk bij de Bouwbeurs en de Infratech besteed aan social return? Vooruitkijkend heeft de bouwsector in eerste instantie de verantwoordelijkheid zijn eigen personeel aan de gang te houden. Aangezien social return door de opdrachtgever vaak regionaal georiënteerd is, zie ik daarom mogelijkheden in een sectorbrede marktplaats voor boventallig bouwpersoneel. Gericht op de herplaatsing van noodgedwongen vertrekkers bij collega’s die wel een werk bij jou in de buurt hebben aangenomen. Sectorbrede terugkeergarantie is misschien een groot woord, maar het is een stap in de goede richting, toch?

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels