artikel

Bouw niet de motor van de economie

bouwbreed Premium

Bouw niet de motor van de economie

Bouwend Nederland wil niet vereenzelvigd worden met onderdelen van de campagne Bouw nou op! Uneto-VNI distantieert zich helemaal van de actie. Verzin iets beters, vindt Gerben van Dijk.

Anderhalve week geleden was een deel van de bouwsector in de ban van ‘Bouw nou op’! Een website, rouwadvertenties, Twitter, Facebook, niets was vergeten om de brief die aan minister Blok werd aangeboden te ondersteunen.

Maar niet iedereen deed mee. De BNA vond de brief goed, maar niet de begrafenistoon van de ondersteunende campagne. Opvallende afwezige was Bouwend Nederland, die later die dag nog wel met het voorstel kwam om de grondprijs even te halveren. Goed idee, als we dan tegelijk al het bestaande vastgoed ook in waarde halveren.

En weer klonk het eeuwige mantra: ‘de bouw is de motor van de economie’. Met daarbij de gedachte als de bouw uit de crisis is, dan ook Nederland. Elke keer als ik deze stelling hoor erger ik me meer. Vooral omdat de focus eenzijdig op nieuwbouwproductie ligt. Het is alsof PostNL oproept om meer brieven te sturen om Nederland uit de crisis te krijgen. Of dat Océ bedrijven vraagt om meer afdrukken te maken om zo de economie op gang te helpen. Kunnen we afspreken dat we als bouwsector dit nooit meer zeggen? Als anderen ons deze rol toedichten, ok, maar om jezelf te profileren als redder van de economie terwijl je zelf diep in de put zit, is op z’n minst onhandig.

Bovendien is het mantra dat de bouw de motor van de economie is een erg ‘aanbod’-gedreven gedachte. Een denkbeeld kan leiden tot bouwen om het bouwen en bouwen om de instandhouding van de zo vaak geroemde spin-off van de bouwsector. Laten we het eens wat meer ‘vraag’-gericht bekijken.

Alles wat we bouwen dient een doel, of beter gezegd: het dient mensen. Het maakt mogelijk dat we wonen, werken, winkelen, ons verplaatsen, recreëren, produceren, exporteren, etc. Die bezigheden van ons en onze (buitenlandse) klanten vormen de motoren van onze economie. En de bouw is een randvoorwaarde om dit mogelijk te maken, eigenlijk een grote facilitaire sector. Als een bedrijf kampt met afnemende vraag, dan lijkt het me niet de meest logische stap om via investeringen in de facilitaire dienst de vraag van klanten te gaan stimuleren. Werkt dat dan voor BV Nederland wel?

Ik vraag me steeds vaker af voor wie we eigenlijk bouwen. Een babyboom hebben we niet en lijkt ook niet aanstaande, dus wie wacht er nog op al die nieuwe woningen, winkels en wegen? Om afzet te vinden moeten we groeien in aantal. De motor voor de economie is een geboortegolf of een onmiddellijke verruiming van ons immigratiebeleid.

Is er dan niets meer te doen voor de bouwsector? Natuurlijk wel, genoeg zelfs, maar wel met een andere omvang en een andere focus. Opruimen van leegstand, verduurzamen van woningen en andere gebouwen. Nederland ombouwen naar een echt duurzaam land. Daar kunnen we nog jaren mee vooruit, wel met minder en deels ook andere mensen.

De bouw als motor van de economie? Hou nou op! en verzin iets beters. Denk bijvoorbeeld aan een initiatief als De Stroomversnelling. Dit initiatief gaat voor ‘Nul op de Meter’. Dat klinkt ook voor consumenten en ondernemers al een stuk beter dan geld op tafel leggen om een veronderstelde motor weer aan de praat te krijgen.

Gerben van Dijk, procesmanager Vernieuwing Bouw

Reageer op dit artikel