artikel

70 procent verkocht

bouwbreed Premium

Nog steeds zijn er bedrijven die projecten entameren en de realisatie pas van start laten gaan als 70 procent verkocht is. Stelt u zich het volgende voor. Ik zie een advertentie van een nieuwe auto, zeg een Peugeot. Ik ben gecharmeerd van het ontwerp, de kort omschreven functionaliteit, de nabijheid van een dealer en natuurlijk de prijs. Bovendien spreken de extraatjes me aan.

 Diezelfde dag ga ik rekenen en stel vast dat ik de auto (met een klein beetje extra financiering) gelukkig kan betalen. Een dag later sta ik (met een volle portemonnee) in de showroom, laat me informeren en krijg er steeds meer zin in: met die auto wil ik rijden en gezien worden. Ik vraag wanneer mijn droom Peugeot geleverd kan worden. De verkoper begint wat te stamelen en te zuchten. Uiteindelijk mompelt hij dat er een order naar de fabriek in Frankrijk gaat zodra er 70 procent van de serie verkocht is. De verkoper biedt me nog een geurige verse cappuccino aan en vraagt of ik nog even kan wachten op de levering. Hij is optimistisch. Als het meezit weet hij over een half jaar meer. Maar hij is ook eerlijk: het gaat niet goed met de autoverkoop dus hij sluit niet uit dat dit type auto uiteindelijk niet geleverd kan worden. En eh, of ik nog even tijd heb om verder rond te kijken in de showroom? Er is nog een andere Peugeot beschikbaar (wel een wat ouder model) uit een eerdere goedlopende serie die wel snel geleverd kan worden. Die kan ik zelfs met wat korting krijgen. En natuurlijk is er nog een mooi aanbod van scherp geprijsde occasions. Welk automerk zou zo de oorlog winnen?

Reageer op dit artikel