artikel

Nieuw verdienmodel

bouwbreed Premium

Inmiddels is het voor iedereen in de bouwbranche wel duidelijk, dat de houdbaarheidsdatum van onze vertrouwde verdienmodellen verstreken is. De huidige economische en maatschappelijke ontwikkelingen versterken dit beeld. En ook de vooruitzichten voor de bouw op zowel de korte als middellange termijn dwingen de sector te zoeken naar andere verdienmodellen. En als ik het heb […]

Inmiddels is het voor iedereen in de bouwbranche wel duidelijk, dat de houdbaarheidsdatum van onze vertrouwde verdienmodellen verstreken is. De huidige economische en maatschappelijke ontwikkelingen versterken dit beeld. En ook de vooruitzichten voor de bouw op zowel de korte als middellange termijn dwingen de sector te zoeken naar andere verdienmodellen.

En als ik het heb over onze vertrouwde verdienmodellen dan bestonden die feitelijk uit: acquisitie van iets ( grond, projectleads, kennis, o.i.d), dan voornamelijk ontwikkel/bouwproductie toevoegen en het product hiervan voor meer verkopen aan de afnemers. Op zich helemaal niks mis mee. Totdat de klanten niet meer wilden of konden betalen, ze het elders goedkoper konden krijgen of inzagen dat hun behoeften toch anders waren dan door ons allen werd aangeboden. In een extreem korte tijd hebben wij te maken gekregen met een vragersmarkt en moeten we ook echt waarde toevoegen. En dat is wennen.

Velen onder ons hebben dit al lang geleden ingezien. Zij hebben hun zoektocht naar een nieuw verdienmodel opgepakt door stap voor stap af te wijken van bestaande wegen of rigoureus ingegrepen en het volledig over een andere boeg gegooid. Bijvoorbeeld, zit mijn verdienmodel wel in het stapelen van stenen of veel meer in het leveren van onderhoud en service? Het zijn spannende zoektochten waarbij ik overtuigd ben dat HET nieuwe verdienmodel niet bestaat. Mijn verdienmodel kan voor mijn bedrijf uitstekend werken maar voor mijn concullega niet.

Zorgelijk is dat deze zoektocht wordt bemoeilijkt omdat de ruimte om te experimenteren vooral in financiële zin steeds kleiner wordt. Opdrachtgevers houden de hand op de knip, weten mogelijk zelf niet wat ze willen en/of kunnen en de financiële buffers van onze bedrijven laten ook steeds minder toe. Hulp van buitenaf? Vergeet het maar. We moeten het zelf uitzoeken. Maar wel met open vizier. Nieuwe invalshoeken zijn echt nodig om de klanten van de toekomst op maat, op hoog serviceniveau, efficiënt te bedienen. Hoe doe je dat en hoe creëer je daarmee een levensvatbaar verdienmodel? Succes met zoeken!

Reageer op dit artikel