artikel

‘In ons bedrijf worden veel eieren gelegd en ook veel getokt’

bouwbreed Premium

‘In ons bedrijf worden veel eieren gelegd en ook veel getokt’

Een bouwbedrijf dat een digitaal platform gaat vermarkten? Het klinkt wat vreemd. Dat vond de raad van bestuur van Ballast Nedam in eerste instantie ook, geeft directeur innovatie Menno de Jonge toe. “Maar op een gegeven moment kregen ze wel door dat het ook veel kan opleveren. Je zet jezelf wel neer als een innovatief bedrijf.”

Twee duurzame innovaties moet innovatiedirecteur De Jonge jaarlijks rapporteren. “Tegenwoordig zijn dat er gemiddeld drie per jaar”, constateert hij tevreden. De Jonge ziet zichzelf niet als directeur in de traditionele zin. “Innovatie is geen afdeling, maar een mentaliteit.” Nee, hij is meer een aanjager van wat hij zelf “interne ketensamenwerking” en “ondernemerschap” noemt. “Iedereen denkt mee over nieuwe ideeën, van de timmerman op de bouwplaats tot het lid van de raad van bestuur.”

Met dit in het achterhoofd begon Ballast Nedam in 2010 – na een tien weken durende teasercampagne – met Tok!, een digitaal idee- en discussieplatform. “Voor je het vraagt: Tok! is geen afkorting. Het is het geluid dat kippen maken als ze een ei leggen. In ons bedrijf worden heel veel eieren gelegd, er wordt ook veel getokt. Met Tok! hopen we die ideeën zo goed mogelijk te begeleiden tot uitvoering of implementatie. Tot gouden eieren, zeg maar.”

Alle medewerkers van Ballast Nedam kunnen op het digitale platform terecht met hun ideeën en vraagstukken. Die worden uitgewerkt met behulp van social media als blogs en wiki. Collega’s kunnen een team vormen dat samen het idee gaat uitwerken en promoten. De Jonge: “Op die manier verrijken we de vindingen, maken we ze samen beter.”

Adoptie

Vijf keer per jaar worden de ideeën gepresenteerd aan de collega’s. Dit gebeurt in wat De Jonge een “Tok!- idee-café-omgeving” noemt. “Een soort Dragons’ Den- achtige setting. Medewerkers worden op een kist gehesen en krijgen een minuut de tijd om hun idee te pitchen .” Goede ideeën worden geadopteerd door directeuren van business-units. “De ‘adoptieouder’ zorgt dat er een business case van gemaakt wordt.”

Innovatieve medewerkers worden gestimuleerd met een beloning. Wie zijn idee presenteert in het café krijgt een eierplankje voor op zijn bureau. Projecten met een adoptieouder verdienen een blauw ei. “Als het idee eenmaal gerealiseerd is komt daar een gouden ei bij.” Daarnaast zijn er werknemers met een grijs ei op hun bureau. “Dat zijn medewerkers die al wat langer in het bedrijf zitten en weten hoe de hazen lopen. Zij kunnen door ideeteams om hulp worden gevraagd.”

Vooralsnog is het platform vooral bedoeld voor medewerkers van Ballast Nedam. “Sinds vorig jaar laten we op uitnodiging ook externe stakeholders toe, een hogeschool of woningcorporatie bijvoorbeeld.” Of het platform ooit helemaal wordt opgesteld, is afwachten. “Daarover voeren we flink discussie binnen de organisatie. Kijk, op het moment dat je het opengooit kun je met onverwachte uitdagingen te maken krijgen.”

Idealiter is het platform helemaal open, stelt Jules The van The Bridge Business Innovators. Hij assisteert de bouwer met het vermarkten van Tok! Zijn motto: “Als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen.” Aan alles delen kleven echter ook nadelen, beseft The. “Je wilt natuurlijk wel je ideeën beschermen.” De Jong: “Technisch zijn we er klaar voor, maar we doen het met kleine stapjes. We willen onze stakeholders wel serieus nemen, zorgen dat op alle ideeën feedback komt.” Ook The propageert een langzame uitrol. “We hebben te maken met een organisatie die zijn strepen verdient heeft in een andere sector en in die zin lerend is.”

Twee jaar na de start van het project werd het discussieplatform door 600 mensen gebruikt. Samen plaatsten zij 223 ideeën en vraagstukken. 38 hiervan werden gepresenteerd in het idee café, waar zeventien ideeën een adoptieouder vonden. Inmiddels worden de eerste innovaties op de markt losgelaten (zie kader).

Voor Ballast Nedam reden om de Tok!-formule naar de markt te brengen. “We zijn momenteel met twee partijen – een branchegenoot en een verzekeraar – bezig met een pilot. Als dat goed gaat, en daar gaan we vanuit, zullen we medio dit jaar een bedrijf lanceren die de Tok!-formule commercieel aan de man gaan brengen.” Het businessplan ligt al klaar en de raad van bestuur is enthousiast. Al kostte dat laatste behoorlijk wat moeite. De Jong: “In eerste instantie zagen ze het helemaal niet zitten, het opzetten van een software- en services-tak. Op een gegeven moment kregen ze wel door dat het ook heel op kan leveren. We zetten onszelf zo wel neer als een innovatief bedrijf.” Financiële details over de markt voor Tok! houdt De Jonge liever voor zich. “Het moet nog uitkristalliseren.”

Volgens The is moeilijk te voorspellen “hoe zoiets gaat lopen”. “Je weet het gewoon niet. Dat is ook het mooie aan social commerce . Facebook begon ook heel klein en werd een wereldbedrijf. Andere initiatieven blijven echter klein. Kijk, wij geloven dat het vrij groot gaat worden. Alle gesprekken die wij met bedrijven gevoerd hebben zijn positief. Er is niemand die er niet in gelooft.”

Reageer op dit artikel