artikel

Dé wereld te winnen

bouwbreed Premium

Uniek is het niet, een uitzondering is het wel: een aanbesteding die voortreffelijk in elkaar zit. Een waarbij wordt geselecteerd op de kwaliteit, toegevoegde waarde en visie van de aanbieders, en niet op de laagste prijs. Onlangs mocht ik zo’n proces als aanbieder meemaken, de aanbesteder was een grote Nederlandse gemeente. Zoals gezegd, dat soort […]

Uniek is het niet, een uitzondering is het wel: een aanbesteding die voortreffelijk in elkaar zit. Een waarbij wordt geselecteerd op de kwaliteit, toegevoegde waarde en visie van de aanbieders, en niet op de laagste prijs. Onlangs mocht ik zo’n proces als aanbieder meemaken, de aanbesteder was een grote Nederlandse gemeente.

Zoals gezegd, dat soort aanbestedingen zijn een uitzondering. Het gevaar is dus dat we vooral focussen op de vele aanbestedingen waarbij de aanbesteder wél moeite heeft om op een goede manier een adviseur of aannemer te kiezen; processen die zo formeel zijn en tot zo veel kramp leiden dat het project al wankel uit de startblokken komt. Dat moeten we zeker aan de kaak stellen, maar we moeten vooral proberen om opdrachtgevers te helpen bij dat lastige, taaie en tot op grote hoogte subjectieve proces.

Gelukkig worden er steeds meer hulpmiddelen ontwikkeld. Ook wij proberen daar een steentje aan bij te dragen. Zo hebben de BNA, de brancheorganisatie voor projectmanagementbureaus en VNconstructeurs in november het Manifest Beter Aanbesteden gepresenteerd. Daarin staat onder meer hoe je als opdrachtgever met het onderwerp ‘referentieprojecten’ kunt omgaan. Maar ook dat je de klik met een aanbesteder – of het gebrek eraan – zou moeten meewegen.

Tegelijkertijd werken we aan keurmerken, zoals het Constructeurregister. Opdrachtgevers kunnen ervan uitgaan dat iedereen die tot dit register is toegelaten de kennis en vaardigheden heeft om op niveau te presteren. Aan ons de taak om die kwaliteit te waarborgen.

Uiteindelijk gaat het daar om – om kwaliteit. Dat geldt voor de professionals die hun diensten aanbieden, voor de opdrachtgever en zijn adviseurs die aanbestedingen organiseren én uiteindelijk dus voor de gebouwen die we samen ontwerpen en bouwen. De prijs is het eenvoudigste criterium om alles en iedereen in de wereld aan af te schalen. Maar het is de kwaliteit die uiteindelijk bepaalt hoe die wereld eruitziet.

Reageer op dit artikel