artikel

Bandiet of niet

bouwbreed Premium

Wanneer de verkenning van een project is afgerond, begint wat mij betreft het echte werk: de contractvoorbereiding. Een multidisciplinaire taak waar de disciplines techniek, omgeving en contract samen moeten komen. Dit alles op een beperkt aantal A4’tjes waarmee het project tot aan realisatie voor een belangrijk deel wordt vastgelegd. Van een wat cyclisch, verkennend karakter […]

Wanneer de verkenning van een project is afgerond, begint wat mij betreft het echte werk: de contractvoorbereiding. Een multidisciplinaire taak waar de disciplines techniek, omgeving en contract samen moeten komen. Dit alles op een beperkt aantal A4’tjes waarmee het project tot aan realisatie voor een belangrijk deel wordt vastgelegd. Van een wat cyclisch, verkennend karakter gaat het project in één wending over naar een rechtlijnig, resultaatgericht karakter. In de contractvoorbereidingsfase moet het project doorleefd worden tot oplevering. Essentieel onderdeel daarvan is het je verplaatsen in de toekomstige opdrachtnemer, de belangrijkste schakel in de realisatie. Opmerkingen zoals “als we dat zo opschrijven gaat de opdrachtnemer natuurlijk komen met een inefficiëntieclaim” of “als wij zoveel invloed willen hebben op het ontwerp, legt de opdrachtnemer natuurlijk het risico gelijk weer bij ons terug” vliegen over de tafel. Meer dan eens wordt dan het verwijt gemaakt dat we de opdrachtnemer wel erg als een ‘bandiet’ zien. Terwijl ik het zojuist gedeelde vermoedelijke gedrag allerminst als bandiet-ig bestempel. Sterker nog: dergelijk gedrag is ook de reden waarom we een marktpartij vragen om een groot deel van ons project voor zijn rekening te nemen: zo efficiënt mogelijk waarde creëren! Dat deze kerncompetentie zijn nadelen kan hebben is daarvan meer een soort teken van leven. Vergelijk het met de aankoop van een auto. Als je snel van A naar B wilt, is de auto een voor de hand liggend en doeltreffend alternatief. Op het moment dat je een auto koopt, is het vervolgens wel zo handig om te beseffen dat het tanken wel tijd (en geld) kost om je ook daadwerkelijk van A naar B te brengen. Als je niet bereid bent om die tijd te investeren om snel van A naar B te komen, is de auto niet wat je zoekt. Projectstart-ups worden al overspoeld met “heb begrip voor elkaars belang”-preken. Uitstekend, maar besef ook dat je als opdrachtgever tijdens een dergelijke project-start-up te laat bent wanneer je dan past begint met begrijpen.

Reageer op dit artikel