artikel

Neem makelaars ook op in de Schijf van Vijf

bouwbreed

In de Schijf van Vijf van de Vereniging voor Ontwikkelaars en Bouwondernemers (NVB) moet de makelaardij worden opgenomen. Wat we van hen mogen verwachten? Marktinnovatie! En daarvoor kunnen ze veel leren van de bouwers.

De NVB spreekt over een ‘Arctische winter’ voor hun leden. De getallen liegen er niet om, tot wel 85% minder verkochte nieuwbouwwoningen. Met de Schijf van Vijf moet de overheid middels investeringsprogramma’s verlichting brengen. Daarnaast doen de bouwers zelf ook een duit in het zakje door goedkoper en innovatiever te bouwen. Maar het zal niet toereikend zijn, zegt ook de NVB.

De flessenhals zit verderop in de koopketen: te lage doorstroming bij de bestaande huizen. Volgens de NVM worden er tien keer zoveel bestaande woningen verkocht als nieuwbouwwoningen. Het succes van de makelaars is dus bepalend voor het succes van de bouwers. Het is daarom opvallend dat er een waterscheiding lijkt te zijn tussen makelaars en bouwers: minder dan 1 procent van het aanbod op Funda.nl is nieuwbouw en daarnaast rept de Schijf van Vijf met geen woord over de makelaars.

Gelukkig sprak gedeputeerde Verdaas over een systeemcrisis bij de presentatie van de Schijf van Vijf. Daar ligt de opening: bij een systeemcrisis moet je het systeem aanpakken. Makelaars kunnen bijvoorbeeld door marktinnovatie een belangrijke bijdrage leveren. Als hun markt op stoom komt, komt ook de nieuwbouw weer op gang. Ter illustratie: de 266.000 huizenverkopers op Funda zijn ook potentiële kopers van andere huizen. Waarom wordt dat niet aan elkaar verbonden? Dat moet toch een koud kunstje zijn? Funda is nog steeds een dominante speler en spint garen bij een grote woningvoorraad (omzet 2011: +18 procent). Ook makelaars blijven vooral staren naar bestaande manieren van verkopen. Maar stel je nou eens voor dat Google zich op deze aantallen verkopers en kopers stort, of FaceBook?

De Schijf van Vijf moet dus uitgebreid worden. De NVB moet een beroep doen op de innovatiekracht van de markt. En de innovatie van de eigen leden is daarvoor een goed voorbeeld. Daarnaast kan de makelaardij heel veel leren van een van de belangrijkste competenties van aannemers: samenwerken. Vooral onder druk, als de omstandigheden slecht zijn. Desnoods met je grootste concurrent, op weg naar kwaliteit, een goed resultaat en winst voor allemaal.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels