artikel

Van moet naar moed…

bouwbreed

Het zit de branche niet mee deze dagen. Kommer en kwel als het gaat over de stagnerende markt voor nieuwbouwwoningen. Bedrijven vallen om. Dat maakt iedereen angstig. En sommigen vastbesloten om in beweging te komen.

“Het gaat niet snel genoeg.” Veel gepraat over innovatie en hoe het ook zou kunnen. Of zou moeten zijn. Opvallend hoe bouw en vastgoed ineens lijken op banken en verzekeraars. Wat als je verdienmodel niet meer werkt? Lynda Gratton, geeft antwoorden in ‘The Shift’ (haar recente bestseller). Interessant zijn de twee scenario’s die ze schetst. Het pessimistische scenario belooft ons fragmentering, isolatie en uitsluiting. Sommigen van ons maken daar nu al kennis mee. Hapsnap je werk moeten doen omdat je tijd verbrokkeld wordt. Je moet immers overal van op de hoogte zijn. Hoe creëer je rust en reflectie? Concentratie gaat verloren in de drie-minuten-takenwereld . Het Nieuwe Werken lijkt leuk, maar levert tevens eenzaamheid op. Die wordt nog vergroot door afkalvend vertrouwen in de ‘ander’. Thuis én op het werk. De groep ‘nieuwe armen’ is groeiend. Een echt antwoord hebben we daar niet op gevonden. Het optimistische scenario biedt een uitweg. Dat omvat co-creatie, engagement en ondernemerschap. Co-creatie, binnen én buiten de organisatie heeft de toekomst. Met klanten, collega’s, je baas en freelancers. Creativiteit en innovatie zijn cruciaal. Dat lukt alleen met engaged medewerkers. Niet alleen in te zetten om de strategie mee te bepalen en de performance te verbeteren. Maar elkaar ook aanspreken op wat je drijft. Alle troeven vloeien samen in micro-entrepreneurship. Nieuwe ecosystemen van specialisten ontstaan op deze wijze. De giganten trekken niet langer de beste mensen aan. Ondernemende mensen vormen zelf ook clusters. Wat moet je daar nu allemaal mee? Volgens Gratton meedoen aan ‘the Shift’. De oppervlakkige generalist moet weer een ‘seriële vakman’ worden. Meesterschap is immers niet te imiteren. Hoe groei je hierin mee? Eenzame concurrenten transformeren naar innovatieve samenwerkers. Dat geldt voor individuen en voor organisaties. Meesterschap tonen én samen doen. Oeps! En gulzige consumenten naar bezielde producenten. Gedreven door moet of moed!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels