artikel

Oost west, thuis best

bouwbreed

Ik verbaas me vaak over de neerbuigende houding van veel Randstadters richting het oosten van het land, om maar niet te spreken van het zuiden en het noorden. In mijn naïviteit dacht ik zelfs een keer dat de ‘stadse kakker’ waarmee ik praatte een grapje maakte toen hij me complimenteerde met mijn woonplaats: “Nijmegen, o, […]

Ik verbaas me vaak over de neerbuigende houding van veel Randstadters richting het oosten van het land, om maar niet te spreken van het zuiden en het noorden. In mijn naïviteit dacht ik zelfs een keer dat de ‘stadse kakker’ waarmee ik praatte een grapje maakte toen hij me complimenteerde met mijn woonplaats: “Nijmegen, o, lekker landelijk”. Nu maakt dat niets uit en heb ik geen minderwaardigheidscomplex. Het “oost west, thuis best-gevoel” hoort er een beetje bij. Zo kijk ik terug op mijn verhuizing van Enschede (oostelijker dan de Achterhoek, stel je voor!) naar Nijmegen als een tocht naar de bewoonde wereld en vind ik de Randstad veel te druk. Probleem is volgens mij dat zo langzamerhand de westerlingen een reden erbij hebben gekregen om te aan te nemen dat het oosten echt alleen platteland betreft. Je waant je namelijk in België wanneer je de A15 van Rotterdam naar Nijmegen afreist: een golvende lappendeken vol gaten. Dat kan nog wel eens beeldbevestigend werken. Aan de andere kant heb ik er vertrouwen in dat dit op korte termijn wordt hersteld, de hoofdinfrastructuur is immers van landsbelang. Meer zorgen maak ik me om de plaatselijke infrastructuur in het oosten. Met steeds meer krimpkernen gaat het op termijn moeilijker en moeilijker worden om daar het areaal op orde te houden. Minder burgers voor hetzelfde areaal betekent immers ook minder geld voor hetzelfde areaal. Dit vraagt op korte termijn om efficiëntieslagen. Wellicht dat bewezen financiële meerwaarde door te kijken naar de levenscyclus bij aanlegprojecten ook oplossing biedt voor onderhoudsprojecten. Nieuwe initiatieven kosten tijd om te fine tunen tot een volwaardige oplossingsrichting, dus laten we vooral nu al beginnen met experimenten ten aanzien van meerjarig onderhoud. Dan zijn we er wellicht op tijd bij, hoeven we in het oosten niet terug naar paard en wagen en kijkt de Randstadter uit naar een oostelijk pied à terre dat ook nog eens bereikbaar is met zijn splinternieuwe Audi. Waar stereotypen al niet goed voor zijn.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels