artikel

Controversieel

bouwbreed

Meteen zag iedereen z’n kans schoon. Als een troep hongerige wolven hijgden belangenbehartigers afgelopen maandag om het hardst om hun doorn-in-het-oog controversieel te laten verklaren. Zodra een kabinet demissionair is, mag het namelijk in principe alleen nog lopende zaken afhandelen. Zaken die moeilijk liggen, worden – het woord zegt het al – controversieel verklaard. Dat […]

Meteen zag iedereen z’n kans schoon. Als een troep hongerige wolven hijgden belangenbehartigers afgelopen maandag om het hardst om hun doorn-in-het-oog controversieel te laten verklaren. Zodra een kabinet demissionair is, mag het namelijk in principe alleen nog lopende zaken afhandelen. Zaken die moeilijk liggen, worden – het woord zegt het al – controversieel verklaard. Dat doet de Kamer. Maar demissionair premier Rutte was de trap van Huis ten Bosch nog niet af of de PvdA liep al vrolijk op de zaken vooruit. ‘Afschaffen statiegeld van de baan’, twitterde de milieu-

woordvoerder. Overigens ben ik ervoor om iedereen die bij het nog warme lijk van Rutte I alvast z’n eigen voordeeltje in de wacht probeerde te slepen, te verbieden om ooit nog het woord ‘landsbelang’ in de mond te nemen, maar dat ter zijde.

Zoals gezegd, de PvdA was niet de enige. Ook de tegenstanders van de Blankenburgtunnel roken hun kans. Wethouder Oosterom van Vlaardingen pleitte voor het controversieel verklaren van deze Nieuwe Westelijke Oeververbinding. Het ANP bracht nog diezelfde middag het bericht ‘Aanleg Blankenburgtunnel voorlopig uitgesteld’. Dat ‘voorlopig’ hadden ze misschien wel weg kunnen laten. De kans is namelijk groot dat de tunnel er de komende jaren helemaal niet komt. Nog geen week nadat CDA, VVD en PVV hun intrek in het Catshuis hadden genomen, zei minister Schultz in Het Financieele Dagblad namelijk dat het terugdringen van het begrotingstekort voorrang zou moeten hebben op investeringen in infrastructuur. Door projecten uit te stellen, kunnen snel grote bedragen worden bezuinigd, zei ze. Oftewel een tijdje iets minder investeren en de rentelasten verlagen zodat er daarna weer – meer – geïnvesteerd kan worden. Dat pleidooi zal nog vaak over tafel gaan, de komende maanden in Den Haag. Mochten investeringen in de infrastructuur inderdaad op korte termijn worden teruggeschroefd, dan heb ik wel een flauw vermoeden wie dát besluit controversieel zal willen verklaren – of erger.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels