artikel

Lobbyen voor een opgewarmde prak

bouwbreed

De bouwlobby ligt onder vuur. Verdeeldheid zit de bouw in de weg. De houdbaarheidsdatum van Brinkman wordt ter discussie gesteld. En wie is Paul Oortwijn, vraagt een parlementariër zich af. Kommer en kwel die lobby. Bij PSV zouden ze er wel raad mee weten. Maar ligt het wel aan het ontbreken van die eenheid? Of […]

De bouwlobby ligt onder vuur. Verdeeldheid zit de bouw in de weg. De houdbaarheidsdatum van Brinkman wordt ter discussie gesteld. En wie is Paul Oortwijn, vraagt een parlementariër zich af. Kommer en kwel die lobby. Bij PSV zouden ze er wel raad mee weten. Maar ligt het wel aan het ontbreken van die eenheid? Of aan het effectief opereren van de vele lobbyisten? Ik denk dat het vooral aan de boodschap ligt. Lobbyen doe je om iets te behouden, tijd te winnen, beslissingen te forceren of steun (en liefst investeringsmiddelen) te verwerven voor iets nieuws. De bouwlobby richt zich naar mijn waarneming vooral op behouden. Het is een defensieve lobby, die probeert het oude businessmodel dat aanbodgestuurd was, langer in de lucht te houden. Er wordt met man en macht geprobeerd de oude prak warm te houden. De bouw heeft in de lobby behoefte aan een wervend perspectief. Een lobby om starters op de woningmarkt te helpen leegstaande kantoren te occupy’en.De verantwoordelijke burger als uitgangspunt voor de toepassing van bouwregelgeving. Financiële steun voor woonconsumenten in plaats van voor bedrijven. Alleen nieuwe kantoren als er ook een oplossing is voor het oude. En steun voor arbeidsmarktmaatregelen om snel de bedrijfstak te herstructureren en een deel te ‘verschroten’ (gewoon terug naar een lager, realistisch omzetniveau).

l.vulperhorst@aef.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels