artikel

Gemotoriseerde spudpaal rijdt en werkt onder water

bouwbreed

Een werkplatform op een ponton kan zich stabiel verplaatsen met een of meer spudpalen die over de onderwaterbodem rijden. Een andere spudpaal kan worden voorzien van een werktuig voor onderwateractiviteiten.

Pontons zijn erg geschikt om werkzaamheden te kunnen uitvoeren op of onder een wateroppervlak. Als ze op het water drijven, zijn ze betrekkelijk gevoelig voor verplaatsingen van zwaar materieel of materiaal op het dek en voor stromingen of golfslag. Om deze onbalans tegen te gaan, kunnen ze in niet te diep water op de onderwaterbodem afsteunen met zogeheten spudpalen. Sommige pontons zijn uitgevoerd met een ‘wandelpaalsysteem’ en kunnen zich horizontaal verplaatsen ten opzichte van de spudpalen. Daarna moeten deze palen iets worden opgetrokken, worden teruggeschoven naar hun eerdere positie op het platform, en vervolgens weer worden neergezet op de bodem. Zo nodig kan het ponton daarna de volgende ‘stap’ zetten.

Hydromotor

Deze stap-voor-stap aanpak beviel Berto van der Vis niet en hij bedacht een spudpaal die aan de onderzijde is voorzien van een door een hydromotor aangedreven, vierwielig onderstel. De benodigde druk komt via een flexibele leiding die is verbonden met een pompinstallatie op het platform. De wielen zijn twee aan twee voorzien van rupsbanden die – voor een kleine draaicirkel – onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen in tegengestelde richtingen. Het onderstel is kantelbaar maar niet-draaibaar verbonden aan de paal, die ten opzichte van het platform vrij rond zijn lengteas kan draaien. De besturing vindt plaats vanaf het platform, desgewenst ondersteund door gps. Een ponton kan worden voorzien van een of meer rijdende spudpalen en tijdens het rijden kan het platform er op steunen, of tijdelijk weer drijven. Bovendien kan een van de niet-rijdende spudpalen worden voorzien van een werktuig voor sloop- of constructiewerkzaamheden onder water. Ook deze paal kan rond zijn as draaien, aangedreven door een zwenkmotor. Voor het lichten van beide typen palen bedacht Van der Vis een vernuftig, maar in het octrooi enigszins vaag omschreven hefmechanisme.

Grondverzet

De uitvinder is zowel werkzaam bij B.C. van der Vis (www.bcvdvis.nl) van zijn vader als bij zijn eigen Earth Moving Contractors Holland, twee grondverzetbedrijven. Hij weet nog niet precies hoe hij verder gaat met zijn octrooi: “Het octrooibureau zal me binnenkort het officiële octrooi opsturen en dan ga ik kijken wat ik ermee ga doen en wie me daarbij kan helpen. Het is bijvoorbeeld echt iets voor grote baggerbedrijven, die er zeer nauwkeurig een ponton mee kunnen positioneren met palen tot op een diepte van 30 meter.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels