artikel

Heeft oma altijd gelijk?

bouwbreed

Vorige week in de media. NRCnext, Joost Hulsbos, voorzitter van JongNLingenieurs, zegt dat jongeren weer naar hun oma moeten luisteren en dienen te kiezen voor een opleiding die ook daadwerkelijk een goede start biedt op de arbeidsmarkt. Er is een surplus aan ‘modieuze’ opleidingen die niet zijn afgestemd op de arbeidsmarkt. Hierdoor ontstaat volgens hem […]

Vorige week in de media. NRCnext, Joost Hulsbos, voorzitter van JongNLingenieurs, zegt dat jongeren weer naar hun oma moeten luisteren en dienen te kiezen voor een opleiding die ook daadwerkelijk een goede start biedt op de arbeidsmarkt. Er is een surplus aan ‘modieuze’ opleidingen die niet zijn afgestemd op de arbeidsmarkt. Hierdoor ontstaat volgens hem “een onevenwichtige situatie waarbij veel jongeren kiezen voor een studie met een marginaal toekomstperspectief, terwijl vacatures in de techniek onvervuld blijven”.

Op de voorpagina van het FD. “Tekort aan technici loopt toch verder op”. Hoewel het Rijk de afgelopen jaren 350 miljoen euro heeft geïnvesteerd om studenten van technische opleidingen te laten doorstromen naar de arbeidsmarkt is dit tot nu toe nog niet gelukt. Hulsbos wijt dit aan het feit dat jongeren liever kiezen voor een leuke, niet al te moeilijke studie. “Universiteiten en hogescholen spelen in op de keuzemotieven van jongeren. Ze grossieren in coole opleidingen als Lifestyle Informatics en Future Planet Studies.”

Nu weet de vaste lezer – waarvoor dank, moeder – dat ik midden in mijn positieve ‘omdenkjaar’ zit. Dus laten we het omdraaien. In plaats van je af te zetten tegen deze studievormen, dien je van ze te leren. Het gevecht om de student is losgebarsten. Studenten kiezen mijn inziens niet voor de makkelijkste weg maar voor de meest aantrekkelijke weg, een groot verschil. De traditionele opleidingen hebben een gigantische voorsprong als het gaat om naamsbekendheid, om maar te zwijgen van de steun van de oma’s. Toch weten ze de potentiële student klaarblijkelijk niet te bereiken.

Bedrijfsleven en opleidingsinstituten werken inmiddels samen. Studies worden opgezet waarbij rekening wordt gehouden met de wensen van de werkgevers. Dat is stap 1. Echter, als we nu in de basis kijken naar wat de daadwerkelijke klant is, dan wordt deze, en dat is helaas niet nieuw in de bouw, niet benoemd. De potentiële student. Ook de eisen en wensen van deze student moeten worden meegenomen, voor de studie en in hun loopbaan.

Uw oma zei misschien: “Kies voor een echte studie!” Als u straks oma bent zegt u hopelijk: “Kies de meest aantrekkelijke studie die je veel plezier en een leuke loopbaan oplevert.”

En gelijk heeft ze, die oma! Dat blijft gelukkig altijd hetzelfde.

Manager Business Development Cunningham Lindsey en voorzitter De NieuwBouw

sschouteren@cl-nl.com

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels