artikel

Best spannend

bouwbreed

Mijn Raad van Elf deze week – het is immers bijna carnaval. Zeer verantwoordelijke directeuren over een bedrijf in verandering. Waar willen we heen? Waar zit onze kracht? En waar ook niet? Waar komen we eigenlijk vandaan? En wat als de markt op slot blijft of gaat?

We kennen elkaar eigenlijk nauwelijks; want voor informeel overleg hebben we de afgelopen jaren weinig tijd gehad. Of gemaakt? “Ja, daar heb ik over gehoord; als het spannend wordt moet je eigenlijk de tijd vertragen.” En tijd nemen voor wat werkelijk belangrijk is. Redden we dit dan in anderhalve dag? Het antwoord laat zich raden. Wat we van elkaar vragen en wat de markt van ons vraagt is best spannend. Trends ontdekken is niet zo ingewikkeld. Iedereen kent immers de vijf grote krachten die onze (werk-) wereld op hun grondvesten doen schudden. Technologie – slimmer, sneller en tegen lagere kosten. Demografie – vier generaties tegelijk aan het werk; vergrijzing én ontgroening. Globalisering – altijd overal bereikbaar, de wereld in een stroomversnelling. Energiebronnen – eindigheid, kostprijs en impact. Tot slot de maatschappelijke trends – minder vertrouwen in grote instituties en hiërarchie. Nieuwe organisaties zijn direct en connected. Met hun binnen- en met hun buitenwereld.

Zo, de toon is gezet! Nu nog omzetten naar antwoorden, die deze club onderscheidt van hun collega’s in de branche. Natuurlijk startte dit deel met “wij zijn techneuten” en “zo hebben we het altijd gedaan”. Wat te denken van “het heeft allemaal wel een reden hoor”. Of “ik herken dit niet in mijn werkgebied”. Klinkt bekend? Dan begrijp je vast ook, dat deze groep onmiddellijk de verandering in de vorm wilde zetten; hoe gaan we ons dan organiseren? Wie doet wat? En er vervolgens niet uitkwam natuurlijk, want zo werkt het niet.

Best spannend, om in volle vaart te vernieuwen. Dus stoppen met meer van hetzelfde. Waarom dat spannend is? De oude en nieuwe wereld ontmoeten elkaar. De oude wereld stoelt op ervaring. De nieuwe wereld bestaat alleen nog in je hoofd. Je neemt al je ervaring mee; ook die waar je last van hebt. Simpel eigenlijk – bij jezelf beginnen. Wat mij tot hier bracht, brengt me niet verder. En hoe zit dat bij mijn collega’s? Mooie start van elk winnend team.

Directeur/eigenaar Targetpoint

Angela.vandeLoo@targetpoint.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels