artikel

What’s the colour of money

bouwbreed Premium

Deze week gaf Bernard Wientjes, voorzitter van VNO-NCW aan dat het kabinet snel met maatregelen moet komen om de bouw erbovenop te helpen.

Volgens Wientjes hebben bouwbedrijven problemen met de financiering, omdat banken de hand op de knip houden.

Goed dat men zoekt naar oplossingen voor de crisis in de bouwbranche. Maar we moeten niet kijken naar of we meer kunnen financieren, maar vooral naar wát we gefinancierd willen hebben. In marketingtermen bevinden bouwbedrijven zich in een rode oceaan. Een markt met bestaande spelers en regels, waarin de spelers elkaar hard beconcurreren in een poging zoveel mogelijk van de markt te veroveren. Doordat de ruimte beperkt is, kan dit uitmonden in moordende concurrentie, met figuurlijk bloedvloeien als gevolg, de rode oceaan . Door alleen meer financiering te regelen zal deze oceaan wat groter en wellicht wat rustiger zijn, maar uiteindelijk veranderd er in de basis niets.

Om als branche volwassen te worden zal men keuzes moeten maken, waaruit blijkt dat ze de basis van marketing ( getting the market) kennen. Een van de manieren is het creëren van een blauwe oceaan ; een nog onbekende en onontgonnen marktruimte, waar dus ook nog geen concurrentie aanwezig is. Hier creëert men marktruimte, in plaats van er met anderen om te vechten. De kern hierbij is de zogenaamde waarde-innovatie die een echte voorsprong op de concurrentie geeft, met een focus op de klant, de prijs en de kosten en gericht op de creatie van nieuwe behoeften. Sprekend voorbeeld is bijvoorbeeld Apple met iTunes. We hoefden opeens niet meer een hele cd te kopen van een artiest. Tegenwoordig kunnen we ook een nummer separaat downloaden.

Ook in de bouw zijn er mogelijkheden. Kijk naar Fieke Meindertsma, die leegstaande fabrieken en kantoren ombouwd tot bedrijfsverzamelpanden, speciaal voor jonge en creatieve ondernemers.

Een vernieuwend initiatief dat snel een investeerder vond. De kansen liggen er. Financier dus geen rode oceaan maar zoek een vlot om naar de blauwe oceaan te varen.

Reageer op dit artikel