artikel

Vijfsterrenhotel

bouwbreed Premium

Er zijn wel honderd manieren om aan te tonen dat je – als inschrijver bij een aanbesteding – bijvoorbeeld een duurzame bedrijfsvoering nastreeft. Wie daarvoor een oplossing zoekt, komt al gauw bij een ladder terecht. Een mooi instrument om verschillende prestaties van een bedrijf te combineren. De uitkomst is een ‘trede’ op de ladder. Niets […]

Er zijn wel honderd manieren om aan te tonen dat je – als inschrijver bij een aanbesteding – bijvoorbeeld een duurzame bedrijfsvoering nastreeft. Wie daarvoor een oplossing zoekt, komt al gauw bij een ladder terecht. Een mooi instrument om verschillende prestaties van een bedrijf te combineren. De uitkomst is een ‘trede’ op de ladder.

Niets nieuws eigenlijk. Want het sterrensysteem in de hotelbranche kennen we al jaren. Het succes daarvan zit in een paar karakteristieke kenmerken. Zo is het een systeem dat langdurig vast ligt. De laatste wijziging is van 2003. Dus loont het om te investeren: extra sterren rechtvaardigen een hogere prijs. En ze trekken een ander publiek. Daarbij kent de hotelbranche maar één classificatiesysteem, dat universeel gebruikt wordt. Dus niet een apart systeem voor de kwaliteit van de bedden, de inrichting van de kamer, de hoeveelheid en kwaliteit van het personeel, de voorzieningen enzovoorts. En er zijn ook niet meerdere, keurende organisaties die elk hun eigen methodiek hanteren en daarin hun eigen accenten leggen.

De praktijk van ladders in de bouw voldoet niet aan bovengenoemde succesfactoren uit de hotelbranche. Ladders zien op kleine deelgebieden. En dus zijn er vele ladders ontstaan voor evenzovele deelgebieden: CO 2 , mvo, Ssr(oi) en dan zijn we er vast nog niet. Daar komt bij dat er voor sommige onderwerpen meerdere ladders dreigen te ontstaan. Voorts is het onderscheidend vermogen van een ladder vaak beperkt. De opdrachtgever wil het liefst de hoogste trede. Dus als je een kans wilt blijven maken, dan zul je ook op de hoogste trede terecht moeten komen. Van elk van die ladders. Met andere woorden: het is voor inschrijvers geen strategische keuze om hoog te scoren (zoals dat bij een 5-sterren hotel het geval is), maar een must om niet af te vallen in de race. Als reactie daarop worden eisen weer zwaarder en zijn steeds nieuwe investeringen noodzakelijk.

Zou dit in de hotelbranche gebeuren, dan zou er een handje vol hotels overblijven. Hotels die zeer goed zijn, maar ook zeer duur. En daarmee onbereikbaar voor velen. We moeten ervoor waken dat dat in bouw niet gebeurt!

Reageer op dit artikel