artikel

Minihelikopter inspecteert ‘moeilijke’daken

bouwbreed Premium

Een onbemande minihelikopter heeft voor woningcorporatie Mitros achttien moeilijk bereikbare daken in Utrecht en Nieuwegein in kaart gebracht. Close-up foto’s in hoge resolutie tonen nu de staat waarin deze daken verkeren.

Den Haag – “Het is niet goedkoop maar het alternatief is nog duurder of simpelweg onmogelijk”, zegt onderhoudsadviseur Marco Tielen van Brink Groep. “In de binnenstad van Utrecht kun je niet met een hoogwerker daken inspecteren”, luidt het argument om Air-Vision uit Valkenburg in te huren. Wat hem betreft is de kwaliteit van een helikopterinspectie even goed en vergt zij minder tijd en dus geld. Tielen: “Van ’s ochtends half tien tot ’s middags drie uur hebben we vijftien daken gedaan.”

De ‘piloot’ ziet op een beeldscherm op de grond de beelden die de vliegende camera maakt. Boven een dak wordt de helikopter, eigenlijk een octocopter, vergrendeld. “Wat er ook gebeurt”, zegt Tielen, “de helikopter blijft op de ingestelde positie hangen zodat de camera onbewogen beelden van de daken kan maken.”

De foto’s beslaan gemiddeld 20 megabyte. Tielens weet dat dit formaat groot genoeg om ze nog fors te vergroten en zo de daken te controleren op onder meer scheurtjes in de dakbedekking of schade aan de daklijsten. De leidende norm die daarvoor wordt gehanteerd, is NEN 2767. “Die is inmiddels algemeen geaccepteerd”, zegt Tielen, maar heeft volgens hem wel enkele nadelen. “Het belangrijkste nadeel is dat de uitkomst generiek is. Plaatselijke schade trekt het totaal naar beneden. Een bladder in het schilderwerk kan er dan toe leiden dat het totale schilderwerk onderuit gaat. Daarom beoordelen we kleine schades als roestplekken op schilderwerk of een enkele losse daklijst buiten de norm om.”

Conditiemeting

De foto-inspectie maakt deel uit van een algehele conditiemeting van de gehele portefeuille waarmee Brink Groep met Kontek (Hoofddorp) voor woningcorporatie Mitros een raming opstelt voor meerjarenonderhoud. Het onderzoek nam ruim vier maanden in beslag en wordt deze week afgerond.

Die snelheid van werken is volgens Tielen alleen gelukt omdat een aantal stappen in het proces is geautomatiseerd. Een taak voor Ibis Software, een ander bedrijf van Brink Groep. Het bedrijf ontwikkelde zelf een ‘hoeveelhedenmodulator’ waarmee op locatie de inmeetgegevens direct te verwerken zijn in hoeveelhedenstaten met een koppeling naar de elementen. Met een exportbestand worden de hoeveelheden en elementen in het niveau van een gebouwcomplex ingelezen in het programma Ibis Main.

Brink Groep ontwikkelde een speciale applicatie voor plaatselijke inspectie met een smartphone. Daarmee leest de inspecteur eens per dag de te controleren complexen in.

Na de inspectie worden de bevindingen doorgestuurd naar en ingelezen in Ibis Main. Tielen: “Het is een alternatief voor de manier waarbij de inspecteur op locatie zijn bevindingen vastlegt en die later op kantoor nog een keer in de computer invoert. Deze applicatie kwam op de markt toen we in augustus de conditiemeting voor Mitros zouden uitvoeren.”

Valentijn Nouwens van Mitros is de helikopter-inspectie goed bevallen. De corporatie laat elke drie jaar haar daken inspecteren. De vliegende camera biedt de mogelijkheid ook ‘moeilijke’ daken goed in beeld te brengen. “Vroeger moest dat vanaf een ander dak en als dat ook niet kon vanuit een hoogwerker.” De vliegende camera zal de bestaande inspectiemethoden niet helemaal vervangen. Nouwens: “Een inspecteur op de ladder blijft altijd goedkoper.”

Reageer op dit artikel