artikel

Cor, Ton, Ab en een paar anderen

bouwbreed Premium

De bank die de bouw ging redden. Volgestort met geld van vastgoedmiljonairs. Daar schreef ik vorige week over. De moraal van die column was dat deze mannen echte helden zouden worden door wat terug te doen voor de sector waaraan zij hun rijkdom te danken hebben. Zo’n hartenkreet laat niet in de laatste plaats mijn […]

De bank die de bouw ging redden. Volgestort met geld van vastgoedmiljonairs. Daar schreef ik vorige week over. De moraal van die column was dat deze mannen echte helden zouden worden door wat terug te doen voor de sector waaraan zij hun rijkdom te danken hebben. Zo’n hartenkreet laat niet in de laatste plaats mijn eigen radertjes draaien. Hoe kunnen vastgoedmiljonairs eigenlijk nog meer maatschappelijke meerwaarde toevoegen? Door te schenken natuurlijk. Aan culturele instellingen of maatschappelijke fondsen. Door zelf een cultureel fonds op te richten. Of door op te treden als ambassadeur van een goed doel en zo geld te mobiliseren. Ook het – voor de muziek uit – investeren in een Meelfabriek, de Westergasfabriek, de Renaultgarage bij het Amstelstation of een culturele broedplaats reken ik tot het toevoegen van maatschappelijke meerwaarde. Het gaat meestal om ondernemers met een passie voor een gebouw of een plek, die zo wat terug doen voor de samenleving. Ze zien functies die anderen niet zien en zijn niet uit op snel gewin maar op het versterken van de stad. Dat ze er in the end ook nog aan verdienen is natuurlijk prima. Toen ik laatst met een aantal liefhebbers van cultureel erfgoed sprak over welke vastgoedondernemers geïnteresseerd zouden zijn mee te denken over nieuwe bestemmingen van de Citroëngebouwen bij het Olympisch Stadion, bleef het lijstje opvallend kort. Hulde in die zin voor NRC Handelsblad die Cor van Zadelhoff als een van de exponenten van deze kleine groep aan het woord liet. Over de oude Renaultgarage in Amsterdam: “dat pand is mijn baby. Wij hebben leven geblazen in een dood plein met een leegstaand gebouw”. Daarnaast haalde hij nog even miljoenen op voor het Stedelijk Museum.

Reageer op dit artikel