artikel

Zwagerman zet zelfgebouwde 1500-tonner in

bouwbreed

De nieuwe pontonkraan van Zwagerman International is een product van grote getallen die aangeven wat de machine allemaal kan en wat daar voor nodig is. De kraanverhuurder bouwde de 1500-tonner zelf. In Denemarken helpt de Spacelift MC 35000 DLS binnenkort met de montage van windturbines op zee.

“Het is het resultaat van vijftig jaar ervaring met kranen”, vat Jan Zwagerman de geschiedenis van de kraan samen. Met deze expertise is in drie jaar een tekening via een model omgezet in een ‘drijvende hijsfabriek’ met acht hijs- en vijf stuurlieren. De Spacelift MC 35000 DLS wordt de middelste van een reeks van drie. Zwagerman bouwt mettertijd nog een kleinere en een grotere variant. Net als de huidige uitvoering kunnen deze kranen in voorkomende gevallen van het ponton worden getild en op een onderstel met rupsen gezet.

De letters DLS staan voor Dynamic Load System. Dit gepatenteerde systeem compenseert voorwaartse- en achterwaartse bewegingen van de kraan en de dynamiek van het ponton en houdt zo de bovenwagen en onderwagen op een constante spanning. De compensator bestaat uit vier hydraulische cilinders die achterop de kraan zijn gemonteerd. De cilinders compenseren automatisch en genereren met elkaar een kracht van 1000 ton. Ze maken deel uit van een zwenkbare constructie die over een ring rijdt van 18 meter diameter.

De plunjers worden in de cilinders getrokken wanneer de kraan een last heft. Wanneer de kraan geen last verplaatst drukken de plunjers de bovenwagen omhoog en compenseren zo de massa van het contragewicht. Deze techniek zorgt er in Zwagermans woorden voor dat de kraan minimaal vijf keer langer meegaat. Gerekend over 30.000 bedrijfsuren wordt revisie dan meer dan twintig jaar uitgesteld. Dat is een begrotelijk karwei: revisie van de Spacelift MC 35000 DLS kost een kleine 5 miljoen euro. De aanschafkosten van de kraan bedroegen ruim 30 miljoen euro. Inclusief ponton komen de kosten op een kleine 50 miljoen euro.

Zwenkinstallatie

Bijzonder noemt Zwagerman ook de zwenkinstallatie. Die bestaat uit acht elektromotoren van elk 22 kilowatt. Die kunnen per twee na elkaar worden ingeschakeld. “Zo blijft de kraan bij elk weer in bedrijf.” De zwenkmotoren werken net als de andere elektromotoren van de kraan als een generator wanneer ze alleen maar draaien. De energie wordt in de kraan en/of het ponton verbruikt en spaart zo ruim 30 procent op het totale gebruik. Opslag is niet mogelijk. “Een accubatterij had 5 miljoen euro extra gekost”, zegt Zwagerman. Een teveel aan stroom wordt daarom ‘afgefakkeld’ in weerstanden.

Dubbel uitgevoerd meet de giek een lengte van 63 tot 75 meter en biedt een hefcapaciteit tot 21.000 tonmeter. Enkel uitgevoerd reikt de giek tot 124 meter. Aan de giek ontbreken de conventionele ‘oren’ om de delen aan elkaar te zetten. In plaats daarvan houden speciale koppelstukken de giekdelen bijeen. De delen zijn gemaakt uit buizen en zitten met telkens één hoogbelastbare bout aan elkaar.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels