artikel

Zieners en gezien worden

bouwbreed Premium

Onlangs bezocht een collega van mij een expositie over Vincent van Gogh in zijn geboorteplaats Zundert. Vincent was er één van twaalf ambachten en dertien ongelukken. Hij leed aan depressies en pleegde zelfmoord. Tijdens zijn leven verkocht Vincent slechts één schilderij. Nu zijn ze onbetaalbaar. In zijn tijd was Vincent een ziener, maar dit werd […]

Onlangs bezocht een collega van mij een expositie over Vincent van Gogh in zijn geboorteplaats Zundert. Vincent was er één van twaalf ambachten en dertien ongelukken. Hij leed aan depressies en pleegde zelfmoord. Tijdens zijn leven verkocht Vincent slechts één schilderij. Nu zijn ze onbetaalbaar. In zijn tijd was Vincent een ziener, maar dit werd pas veel later gezien.

Tijdens de crisis begin jaren tachtig koos ik met jeugdig optimisme voor de studie bouwtechnische bedrijfskunde. Afgeraden door mijn omgeving, want daar was toch geen droog brood meer in te verdienen. Zij hebben geen gelijk gekregen, intuïtief had ik het goed gezien. Zo zijn we feitelijk ook uit die crisis van de tachtiger jaren gekomen. Namelijk met het enthousiasme en het doorzettingsvermogen van mensen die iets zagen wat de rest op dat moment (nog) niet zag. Denk aan Steve Jobs die Apple oprichtte, vertrok, terugkwam en groot maakte. Denk aan Michael von Clemm die aan de wieg stond van Canary Wharf, de herontwikkeling van de verpauperde Docklands in Londen. Hij zag dat voor een geslaagd project publiek en privaat de handen ineen moesten slaan. En natuurlijk was het in die jaren voor de bouwsector in Nederland een zegen dat de woningcorporaties als vangnet fungeerden. Koopwoningen werden zo moeiteloos omgezet in huurwoningen.

Achteraf kent het succes van vernieuwing altijd vele vaders. Belangrijk is dat we zieners nu al ontdekken. En we kennen ze allemaal, mensen die weten dat het anders kan en vooral ook anders moet. Duurzamer, denk bijvoorbeeld aan Herman Wijffels en Marjan Minnesma, of slimmer, denk aan de pleitbezorgers van BIM.

En zo zijn er nog veel meer. Dus kijk af en toe eens met andere ogen naar de “gekken” in uw omgeving. Want misschien ziet die roepende in de woestijn het wel net even scherper dan u of ik.

Voor de toekomst van onze sector is het van belang dat we ze zien, erkennen en vooral naar hen gaan luisteren.

Reageer op dit artikel